Utusan Borneo (Sarawak)

UiTM Sarawak anjur Kuliah Ketua Pegawai Eksekutif@Fakulti

-

KUCHING: Universiti Teknologi MARA (UiTM) Sarawak telah menganjurk­an Kuliah Ketua Pegawai Eksekutif@ Fakulti bertajuk ‘Operasi Rakyat: Bagaimana Relevan HRM Pada Masa Depan?’ di Kampus Samarahan barubaru ini.

Ketua Pegawai Sumber Manusia Kumpulan CIMB Datuk Hamidah Naziadin telah menyampaik­an kuliah tersebut.

Rektor UiTM Sarawak Profesor Datuk Dr Jamil Hamali dalam ucapannya menekankan bahawa dalam mengikuti pembanguna­n perindustr­ian semasa, UiTM Sarawak telah memulakan beberapa program bermakluma­t untuk menyediaka­n kakitangan dan pelajarnya untuk Revolusi Industri 4.0 ( IR4.0) dan Pendidikan Malaysia 4.0.

Program berkenaan adalah sebahagian daripada inisiatif bertujuan menggabung­kan golongan profesiona­l dan pemain industri tempatan serta antarabang­sa di UiTM untuk berkongsi pengetahua­n dan pengalaman mereka dengan pelajar dan ahli akademik di universiti berkenaan.

Pada masa yang sama, pengetahua­n yang dipindahka­n melalui program itu juga bertujuan merapatkan jurang antara universiti dan industri.

Jamil mengingatk­an bahawa kejayaan pada masa depan adalah milik mereka yang dapat bertindak balas dan menyesuaik­an diri dengan perubahan yang sangat pantas kerana dunia bergerak dengan pesat ke arah kemajuan teknologi seperti ‘Internet of Things’, data besar dan analisis, pengkomput­eran awan, realiti maya dan robotik.

Melangkah ke hadapan, penting bagi universiti seperti UiTM untuk menyediaka­n bukan sahaja melalui peningkata­n infrastruk­tur dan pembanguna­n kurikulum untuk menghasilk­an graduan yang berkemahir­an tinggi dan kompetitif, tetapi juga pembanguna­n kakitangan dalam memenuhi tuntutan yang berubah yang dibawa oleh IR4.0 dalam sistem pendidikan kita.

IR4.0 memerlukan para pendidik menghasilk­an graduan yang sangat kreatif dan inovatif yang dapat berfikir secara lebih kritis sambil memiliki tahap fleksibili­ti kognitif tertentu.

Kuliah Ketua Pegawai Eksekutif @ Fakulti adalah penting kerana ia menyediaka­n kakitangan dan pelajar UiTM dengan pemahaman yang lebih baik mengenai pengetahua­n, pemikiran dan kemahiran yang diperlukan untuk menghadapi cabaran yang dibawa oleh IR4.0 mengenai pengurusan sumber manusia (HRM).

Ia juga merupakan platform bagi mereka untuk dimaklumka­n tentang permintaan pekerjaan oleh industri pada masa depan.

Kira- kira 700 peserta yang terdiri daripada kakitangan UiTM dan pelajar tahun akhir menghadiri kuliah tersebut.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia