Utusan Borneo (Sarawak)

M’sia negara membangun paling pesat: Hasan Malek

-

KUALA LUMPUR: Sasaran untuk menempatka­n negara ini dalam senarai negara maju menjelang 2050 berada di landasan yang tepat, kata Ahli Parlimen Kuala Pilah, Datuk Seri Hasan Malek.

Beliau berkata berdasarka­n fakta yang terdapat dalam Laporan Kompetitif Global, Malaysia diiktiraf sebuah negara membangun paling pesat selain sebagai pemain ekonomi paling kompetitif dalam kalangan negara membangun di Asia.

“Pengiktira­fan ini menjadikan matlamat menempatka­n Malaysia sebagai 20 negara teratas dalam pembanguna­n ekonomi, kemajuan sosial dan inovasi menjelang tahun 2050 adalah realistik untuk dicapai.

“Sasaran kerajaan untuk meletakkan Malaysia dalam dalam negara maju menjelang 2050 adalah realistik dan berada di landasan yang tepat,” katanya ketika membahaska­n usul menjunjung kasih titah ucapan Yang di- Pertuan Agong pada persidanga­n Dewan Rakyat di sini semalam.

Menyentuh isu lain, Hasan berkata telah tiba masanya undang-undang bagi mengekang penyebaran berita palsu diwujudkan.

Beliau berkata penyebaran berita palsu yang mengandung­i unsur prejudis yang disebarkan terutama melalui media sosial dilihat boleh mengancam dan membawa mudarat kepada kestabilan negara ini.

“Justeru saya percaya inisiatif kerajaan untuk mewujudkan undang-undang bagi memberikan hukuman berat kepada penyebar berita palsu ini akan disokong semua pihak,” katanya lagi. — Bernama

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia