Utusan Borneo (Sarawak)

BN Perak tidak tolak calonnya bertanding dua kawasan pada PRU14

-

IPOH: Barisan Nasional (BN) Perak tidak menolak kemungkina­n calon berpotensi yang bakal diketengah­kan parti akan bertanding untuk dua kerusi – Dewan Undangan Negeri (DUN) dan Parlimen – pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) nanti.

Pengerusin­ya Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir berkata soal sama ada seseorang itu bertanding satu atau dua kawasan, bukanlah sesuatu yang asing dalam konteks BN, apatah lagi dalam konteks pembangkan­g.

“Ini bukanlah suatu kelainan ataupun seolaholah menggambar­kan kita tidak ada calon dan sebagainya. Kalau alasan itu digunakan bermakna pembangkan­g pun sama jugalah.

“Itu juga bukanlah menjadi perkiraan tetapi ia diambil berdasarka­n kemahuan pucuk pimpinan yang lebih bersifat inginkan perkhidmat­an caloncalon yang berkenaan,” katanya pada sidang media selepas mempengeru­sikan mesyuarat Exco Kerajaan Negeri di sini semalam.

Beliau berkata demikian bagi mengulas sebuah akhbar berbahasa Inggeris sebelum ini melaporkan Zambry yang juga ADUN Pangkor mungkin bertanding di Parlimen Lumut.

Parlimen Lumut secara tradisinya ditandingi oleh MCA, sebelum tewas kepada calon PKR pada PRU13. Dalam PRU13, calon PKR Mohamad Imran Abd Hamid mengalahka­n calon BN, Tan Sri Kong Cho Ha yang merupakan Ahli Parlimen Lumut sejak 1999 hingga 2013.

Menteri Besar Perak itu yang dilihat enggan mengulas lanjut berhubung laporan itu berkata, dalam konteks negeri ini, penilaian-penilaian tersebut dibuat sama ada keperluan bertanding di dua kawasan perlu diberikan kepada wakil- wakil rakyat di negeri ini atau tidak.

“Kita tidaklah mengatakan kita menutup semua pintu sepertiman­a juga dari segi peluang-peluang bagi setiap calon berpotensi sama ada dulu dia bertanding di peringkat DUN namun sekarang di peringkat Parlimen atau sebaliknya atau keduadua.

“Itu merupakan satu proses yang bukanlah satu kejutan memandangk­an amalan ini telah berlaku di mana-mana,” katanya.

Dalam pada itu, Zambry yang juga Ketua UMNO Bahagian Lumut berkata senarai calon telah diserahkan kepada pucuk pimpinan tertinggi dan hanya menanti saatsaat akhir pengumuman pembubaran Parlimen. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia