Utusan Borneo (Sarawak)

Institut Kepimpinan anjur program latihan untuk kakitangan awam

-

peluang pasaran untuk perdaganga­n global,” katanya berucap sempena melancarka­n Persatuan Pekebun BuahBuahan Sarawak di Dewan Suarah Kota Samarahan di sini, semalam.

Beliau menambah bahawa petani tempatan di kawasan itu mempunyai kelebihan menerima bantuan daripada pelbagai pihak berkuasa pertanian negeri dan persekutua­n yang ada di Kota Samarahan.

“Sama ada pisang atau buah- buahan lain seperti MIRI: Seramai 52 usahawan dalam talian dan belia menyertai program e- usahawan anjuran Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC) di Dewan Usahawan Bumiputera Sarawak (DUBS) Miri pada 18 Mac lalu.

Penceramah Nur Rashidah Abdul Rahim dari MDEC Kuala Lumpur dijemput untuk mengendali­kan program tersebut yang bertujuan membangunk­an usahawan industri kecil dan sederhana (IKS) di negeri ini.

Majlis penutupan disempurna­kan Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri Sarawak merangkap Timbalan Setiausaha DUBS Miri Sharkawi Suhaili.

Perniagaan masa kini yang lebih berorienta­sikan kepada penggunaan media sosial seperti Instagram dan Facebook perlu direbut oleh usahawan kelapa, petani di sini juga mempunyai kelebihan daripada aspek kilang memproses yang dapat menambah nilai kepada produk mereka,” katanya.

Sementara itu Brahim berkata, Pejabat Residen Samarahan menyasarka­n untuk menjadikan petani atau pekebun tempatan menjana pendapatan sekurang-kurangnya RM4,000 sebulan menjelang 2025.

Kadar pendapatan semasa petani tempatan pada masa ini adalah antara RM500 hingga yang baharu menjinakka­n diri dalam perniagaan, kata Nur Rashidah.

Di Miri, terdapat usahawan seperti Siti Payung yang menjual kek lapis Sarawak melalui platform Lazada, Shopee, Halal Master dan menerusi Facebook & Instagram.

Beliau menggalakk­an usa- RM900 sebulan.

“Terdapat peluang bagi petani tempatan kita untuk dimodenkan dan meraih pendapatan yang besar,” katanya sambil menambah bahawa pejabat itu sedang mengumpulk­an kejayaan para petani tempatan yang mendapat lima angka sebulan.

Pada majlis yang sama, Brahim turut menyaksika­n upacara menandatan­gani Memorandum Persefaham­an (MoU) antara persatuan dengan Agrofresh dan Fruitglo.

Pengerusi Persatuan Tho Tze Bing dalam ucapannya berkata, persatuan berkenaan ditubuhkan pada 27 Oktober tahun lepas dengan objektif ke arah mencapai pertanian moden negeri.

“Kami juga menyasarka­n untuk memenuhi matlamat Ketua Menteri (Datuk Patinggi Abang Johari Tun hawan Miri menjadi ahli dalam DUBS Miri untuk mendapatka­n pelbagai manfaat perniagaan serta mengetahui pelbagai kursus yang dijalankan kerajaan.

Peserta diajar cara memasarkan perniagaan melalui media sosial, teknik jawapan automatik pertanyaan pelanggan,cara Abang Openg) untuk memodenkan industri pertanian di Sarawak,” kata Tho.

Persatuan itu katanya, terdiri daripada ahli-ahli seperti penyelidik dan jurutera untuk memastikan pendekatan holistik dapat diambil untuk memodenkan industri pertanian.

“Kami ( persatuan) juga bersedia bekerjasam­a dengan kerajaan negeri atau syarikat swasta untuk memperkuat rangkaian industri,” kata Tho sambil menambah, petani tempatan akan mendapat manfaat daripada kerjasama tersebut melalui peluang ekonomi yang lebih baik.

Hadir sama Presiden Persatuan Pekebun Buah-Buahan Malaysia Hong Jok Hon, pengerusi- pengerusi persatuan pekebun buah-buahan lain, pemimpin masyarakat dan pekebun tempatan. mendapatka­n ‘ Like’ dan pengikut dalam talian yang berkualiti dan banyak lagi.

Teknik ‘Copy Writing’ yang diajar semasa sesi ini sangat penting dalam menarik pelanggan dan juga pentingnya mengambil gambar produk dengan baik dalam menarik pelanggan. KUCHING: InstitutKe­pimpinan telah menganjurk­an program latihan mengenai ‘Maximising Leadership Impact to Influence People and Drive Results’ untuk kakitangan awam Gred 44 hingga 52 di sebuah hotel terkemuka di sini, baru-baru ini.

Ketua Pegawai Operasinya Segaren, berkata kepimpinan yang baik memerlukan bukan sahaja pengetahua­n dan kemahiran yang tepat tetapi juga pemikiran kritikal dan pandangan ke hadapan.

“Memandangk­an ekonomi dunia kian berkembang, kepimpinan cemerlang dalam kalangan penjawat awam adalah amat penting.

“Melalui program bimbingan dan kepimpinan seperti ini, kakitangan awam hari ini disediakan lebih banyak sumber untuk mencapai potensi penuh mereka.

“Seiring dengan membangunk­an para pemimpin semasa dan masa depan untuk Perkhidmat­an Awam Sarawak ( SCS), teknologi baharu berpotensi menyumbang ke arah melahirkan kakitangan awam yang lebih produktif dan berdaya saing,” katanya dalam kenyataan media di sini, semalam.

Dalam pada itu, Eric Lau, jurulatih dari Leaderonom­ics menjadikan misi peribadiny­a untuk memberi inspirasi dan mempengaru­hi masyarakat untuk bangkit sepenuhnya dengan potensi dan perkembang­an peribadi mereka.

Beliau adalah jurulatih fakulti yang kerap mengarahka­n sesi latihan dalam bidang kepimpinan, pengurusan dan pembanguna­n peribadi.

Pelajaran utama yang diperoleh oleh peserta dari program itu adalah dengan mempelajar­i sikap kepimpinan yang didorong nilai demi memastikan kejayaan mampan serta membangunk­an minda kepimpinan yang positif dan proaktif untuk pemberdaya­an peribadi.

Eric berkata, latihan selama dua hari itu bertujuan memupuk semangat akauntabil­iti pasukan yang kuat sekali gus membangun keberanian kakitangan awam untuk bergerak ke tahap kepimpinan seterusnya.

“Pemimpin juga harus memiliki kerendahan hati untuk mengakui bahawa ada potensi di mana orang lain tidak dapat melihat dan mempunyai kecenderun­gan untuk mengembang­kan orang lain.

“Pemimpin esok perlu berkomunik­asi secara terbuka dengan pasukan mereka, untuk memberi mereka kuasa.

“Mereka perlu menjalin hubungan antara pasukan dan organisasi untuk mendorong mereka berusaha lebih banyak,” katanya.

Oleh kerana kadar perubahan dan kerumitan perkhid- matan meletakkan premium untuk merekrut dan membangunk­an orang yang tepat, Segaren menekankan peranan institut itu untuk menjalanka­n kursus canggih yang boleh menjadikan pemimpin menjadi lebih mudah disesuaika­n dan responsif, untuk terus relevan dalam berkhidmat kepada orang ramai.

“Program ini merupakan sebahagian daripada kerjasama strategik antara Institut dengan Leaderonom­i untuk membangunk­an potensi para pengurus di peringkat pertengaha­n.

“Matlamat kami bukan hanya untuk menarik kakitangan SCS yang berbakat tetapi juga untuk menambah pengetahua­n mereka dalam melaksanak­an tugasan secara cekap,” kata Segaren.

Mengenai kursus latihan lain oleh Institut Kepimpinan, Segaren berkata terdapat keperluan untuk menawarkan lebih banyak latihan berasaskan keperluan dalam membina juara digital untuk menyokong hala tuju kerajaan negeri dalam ekonomi digital.

Pada hari Isnin lalu, Institut telah memeterai Memorandum Persefaham­an (MOU) dengan Leaderonom­i semasa acara Malam Penghargaa­n Institut 2017 yang dihadiri Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Tun Abang Openg.

 ??  ?? TAMBAH ILMU: Sharkawi (berdiri, tengah) bersama para peserta e-usahawan di DUBS Miri barubaru ini.
TAMBAH ILMU: Sharkawi (berdiri, tengah) bersama para peserta e-usahawan di DUBS Miri barubaru ini.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia