Utusan Borneo (Sarawak)

Aksi persahabat­an menentang Brazil, Perancis bakal uji kemampuan Rusia

-

MOSCOW: Hos Piala Dunia Rusia akan menguji kesediaan mereka dalam dua perlawanan persahabat­an yang sukar menentang Brazil dan Perancis yang mungkin akan menaikkan semangat pasukan selepas beberapa pemain mengalami kecederaan buruk.

Jurulatih Stanislav Cherchesov memilih pasukan pilihan untuk memenangi piala bagi mempersiap­kan anak buahnya untuk menangani tekanan daripada jangkaan Vladimir Putin di negara sendiri.

Ketiadaan bintang Brazil Neymar yang baharu menjalani pembedahan kaki dijangka tidak akan menyuramka­n perlawanan yang masih memaparkan pemain seperti rakan sepasukan Philippe Coutinho dan pemain Perancis, Paul Pogba.

Namun Rusia adalah sebuah pasukan yang mengalami kecederaan dan sudah kehilangan penyerang uta- ma mereka selain beberapa pemain pertahanan penting bagi kejohanan akhir Piala Dunia dari 14 Jun hingga 15 Julai.

Ketiga- tiga mereka cedera ketika bermain dalam keadaan cuaca yang begitu sejuk pada bulan lepas di Eropah dan mengubah beberapa padang di Rusia menjadi pit pasir.

“Melihat keadaan sekarang, kita kehilangan seorang pemain penting yang cedera setiap bulan,” kata Cherchesov sebelum perlawanan pada malam ini ( Jumaat) di Moscow menentang Brazil dan pertemuan dengan Perancis di Saint Petersburg pada Selasa depan.

“Sekarang tugas kami adalah untuk menamatkan semua rungutan mengenai kekalahan kami dan menjalanka­n persiapan yang cemerlang untuk Piala Dunia.”

Penyokong Rusia ingin sekali melihat Piala Dunia di bumi sendiri menja- di pertanding­an di mana mereka melepasi peringkat kumpulan buat pertama kali sejak kejatuhan Soviet Union pada 1991.

Cherchesov mengambil alih tampuk Rusia selepas mereka tersingkir dari Euro 2016 tanpa kemenangan dan mengundang cemuhan dari media di Moscow.

Usahanya untuk membina semula pasukan memuncak dengan beberapa perlawanan menentang beberapa negara paling berjaya dalam sukan bola sepak.

Rusia bermain berhatihat­i dalam kekalahan 1- 0 kepada Argentina tetapi menunjukka­n keazaman apabila mereka bangkit selepas ketinggala­n dua kali untuk seri 3- 3 dengan Sepanyol pada November lalu.

Keputusan itu memberi harapan kepada penyokong tentang prospek mereka dalam kumpulan yang turut merangkumi Arab Saudi dan Mesir.

Pasukan tuan rumah dan Uruguay merupakan pasukan pilihan untuk mara ke peringkat 16 terakhir.

Namun pasukan menjadi lemah semangat apabila penyerang Zenit Saint Petersburg, Alexander Kokorin, mencederak­an ligamen lutut kanan dalam satu perlawanan Liga Europa pada minggu lepas.

Kecederaan sama turut mengetepik­an pemain pertahanan Spartak, Georgy Dzhikiya, dan pemain pertahanan sayap dari kelab CSKA Moscow, Viktor Vasin – nadi pertahanan Rusia.

Pemain pertahanan kanan kelahiran Brazil Mario Fernandes juga tidak akan bermain bagi durasi yang tidak diketahui disebabkan oleh keterikan paha.

Namun masalah terbesar Rusia adalah penyudah berkualiti dan lutut Kokorin yang cedera mungkin khususnya mahal bagi jurulatih.

Pemain berusia 26 tahun itu sudah menjaringk­an 12 gol dalam 48 perlawanan dan merupakan rakan gandingan yang dipercayai Fyodor Smolov.

Bekas rakan sepasukan di Dynamo Moscow itu telah bergabung untuk 22 gol di Rusia pada musim ini dan Kokorin mempamerka­n beberapa permainan bola sepak terbaik dalam kariernya.

Akhbar Sport Express di Moscow memanggiln­ya “pemain paling berbakat pernah dilahirkan di Rusia pada hujung zaman 1990an”.

Pilihan Cherchesov tanpa Kokorin adalah terbatas dan masa tiada lagi untuk mencuba formasi lain selain daripada tiga penyerang di hadapan yang disukainya.

Brazil dan Perancis sepatutnya menjadi ujian besar bagi Rusia sebelum Cherchesov mempersiap­kan barisan pemainnya buat kali terakhir dengan perlawanan menentang Austria dan Turki kira- kira dua minggu sebelum Piala Dunia bermula.

Sekarang Rusia akan menentang mereka dengan hanya dua penyerang tersenarai dan barisan pertahanan sementara.

Namun tidak semua suram bagi pasukan tuan rumah.

Skuad Cherchesov mempunyai reputasi sebagai pasukan yang meningkatk­an permainan mereka menurut pertanding­an dan mereka memasuki peringkat terakhir tanpa kerugian apa- apa.

Mereka akan didorong selanjutny­a oleh stadium baharu yang penuh dengan penyokong yang mengidamka­n keagungan.

“Kita ada cukup ramai pemain yang bagus untuk dipilih,” kata Presiden Kesatuan Bola Sepak Rusia Alexander Alayev.

“Pemain kami sangat bercita- cita tinggi dan profesiona­l.” — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia