Utusan Borneo (Sarawak)

Bas terbakar, 20 pekerja Myanmar maut

Punca kejadian ketika bas dalam perjalanan ke ibu kota Thailand masih dalam siasatan

-

BANGKOK: Seramai 20 pekerja pendatang Myanmar maut pada awal semalam apabila kebakaran menyelubun­gi bas yang membawa mereka dari pekan sempadan Thailand ke Bangkok, kata pihak berkuasa.

Ia masih belum jelas bagaimana kebakaran berlaku di dalam bas – salah satu daripada empat bas yang turut serta dalam perjalanan ke ibu kota Thailand.

Namun rakaman televisyen menunjukka­n sebuah bas yang musnah akibat kebakaran yang memerangka­p ramai penumpang di dalamnya.

“Angka kematian sekarang adalah seramai 20 orang, dengan tiga tercedera,” Pollawat Sapsongsuk dari Pusat Pencegahan dan Mitigasi Bencana Tak memberitah­u AFP.

Kittisak Boonchan, pekerja penyelamat di wilayah Tak, memberitah­u wartawan terdapat 47 orang di dalam bas tersebut.

Kemalangan berlaku pada jam 1.25 pagi waktu tempatan di wilayah barat laut Tak yang bersempada­n dengan Myanmar, sumber bagi sebahagian besar tenaga buruh asing yang besar di Thailand.

Status yang rendah dan upah yang tidak berpatutan, pekerja pendatang sering menjadi mangsa kecuaian keselamata­n dan eksploitas­i di Thailand.

Negara beraja ini memiliki rekod keselamata­n jalan raya yang teruk bagi kemalangan dengan kira-kira 24,000 terkorban di jalan rayanya setiap tahun, kata Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

Pada minggu lepas 18 orang maut apabila bas tergelinci­r dari jalan raya dan merempuh pokok di timur laut negara.

Pemandu bas tersebut kemudian mengaku di bawah pengaruh dadah pada masa kemalangan itu.

 ??  ??
 ?? — Gambar AFP ?? RENTUNG: Gambar Dailynews menunjukka­n bas yang terbakar di wilayah Tak, Thailand pada awal pagi semalam.
— Gambar AFP RENTUNG: Gambar Dailynews menunjukka­n bas yang terbakar di wilayah Tak, Thailand pada awal pagi semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia