Utusan Borneo (Sarawak)

Penjawat awam dituduh kemuka tuntutan palsu

-

SEREMBAN: Seorang penjawat awam mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini semalam atas dua pertuduhan mengemukak­an tuntutan palsu, empat tahun lalu.

Muhamad Hafriz Alias, 30, membuat pengakuan itu selepas kesemua pertuduhan ke atasnya dibacakan di hadapan Hakim Fathiyah Idris.

Mengikut dua pertuduhan utama, pegawai di Perbadanan Kemajuan Negeri, Negeri Sembilan (PKNNS) itu didakwa telah mengemukak­an dua invois palsu masing-masing berjumlah RM14,799 dan RM10,800 bagi tuntutan kerja membina dan menaik taraf laman sesawang bagi program Tunas Niaga dan Tabung Penyelengg­araan Website Protune yang jumlah sebenarnya adalah sebanyak RM7,299 dan RM5,400.

Kesemua kesalahan itu didakwa dilakukan di pejabat PKNNS, Seremban pada 2 Sept 2014 dan 2 Mac 2015.

Dia dituduh melakukan perbuatan itu mengikut Seksyen 18 Akta Suruhanjay­a Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 yang membawa hukuman penjara maksimum 20 tahun dan denda tidak kurang daripada lima kali ganda nilai suapan, jika sabit kesalahan.

Pada prosiding sama, lelaki itu turut mengaku tidak bersalah atas dua pertuduhan pilihan memperdaya­kan Harnisa Azrin Hakimi, 33, untuk menyerahka­n wang berjumlah RM7,500 dan RM5,400 ke akaun CIMB miliknya menerusi transaksi sistem perbankan elektronik CIMB Clicks milik Aniz Web Solutions antara Februari hingga 4 Okt 2014 dan Februari hingga 16 Mac 2015 di pejabat PKNNS, Seremban.

Dia didakwa mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan yang memperuntu­kkan hukuman penjara sehingga 10 tahun dan denda, jika sabit kesalahan.

Pendakwaan dikendalik­an Timbalan Pendakwa Raya SPRM Nurdiyanah Mohd Nawawi dan Pegawai Pendakwa SPRM Karmila Mokhtar manakala tertuduh tidak diwakili peguam.

Mahkamah membenar- kan tertuduh diikat jamin RM10,000 dengan seorang penjamin bagi kesemua pertuduhan itu dan menetapkan 2 Mei untuk sebutan semula kes.

Tertuduh membayar wang jaminan. — Bernama

 ?? — Gambar Bernama ?? TUNTUTAN PALSU: Muhamad Hafriz mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen, Seremban, semalam.
— Gambar Bernama TUNTUTAN PALSU: Muhamad Hafriz mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen, Seremban, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia