Utusan Borneo (Sarawak)

Calon nomad hanya datang 5 tahun sekali tinggalkan kesan negatif

-

JOHOR BAHRU: Rakyat harus menolak calon nomad sebaliknya pilihlah calon yang komited memperjuan­gkan nasib dan kesejahter­aan rakyat, kata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Beliau berkata, cukuplah kesan- kesan negatif yang ditinggalk­an calon- calon nomad ini yang hanya datang lima tahun sekali ke sesuatu kawasan pilihan raya itu.

“Mana mungkin seseorang yang dipillih atas dasar kemarahan, kekecewaan dan disebabkan menolak establishm­ent (dapat berkhidmat). Akhirnya kita (rakyat) terpaksa menerima akibat atas salah pilih berkenaan,” katanya.

Berucap merasmikan majlis penyerahan kunci pangsapuri penempatan semula Desa Jaya di sini semalam, Ahmad Zahid berkata usaha segelintir pihak yang meletakkan calon nomad, lima tahun sekali (di sesuatu kawasan pilihan raya) hanyalah sekadar mahu meniup lagu kebencian kepada rakyat dan kemudian

Mana mungkin seseorang yang dipillih atas dasar kemarahan, kekecewaan dan disebabkan menolak establishm­ent (dapat berkhidmat). Aakhirnya kita (rakyat) terpaksa menerima akibat atas salah pilih berkenaan.

meninggalk­an masalah di situ sebelum beralih ke kawasan lain pula.

Ahmad Zahid memuji kepimpinan Ahli Parlimen Johor Bahru Tan Sri Shahrir Abdul Samad yang berjaya membawa dan memperjuan­gkan nasib rakyat sehingga dapat direalisas­ikan dengan bantuan kerajaan negeri dan kerajaan pusat.

“Saya bangga dengan Tan Sri Shahrir, dari zaman muda sehingga sekarang, dari zaman rambut lebat sehingga kurang lebat namun perjuangan beliau tidak pernah luntur,” kata timbalan perdana menteri.

Katanya kepimpinan Shah- rir merupakan suatu terjemahan dan kejayaan yang ada hubung kait dengan kepimpinan akar umbi yang berjaya menyuaraka­n hasrat melalui wakil yang dipilih.

“Ia juga tidak mungkin berjaya sekiranya tiada keselarian dan kesepakata­n antara kerajaan negeri dan kerajaan pusat dan perkara-perkara ini tidak mustahil dilaksanak­an sebab kita berada di bawah panji-panji yang sama.

“Panji-panji di sini (negeri) dan Putrajaya adalah sama. Harus ada hubung kait… kekuatan ini berkesinam­bungan untuk rakyat seluruhnya,” kata beliau.

Terdahulu, Ahmad Zahid meluluskan peruntukan RM8 juta untuk kawasan Parlimen Johor Bahru dengan pembahagia­n RM5 juta bagi kerja mengecat semula 2,720 unit pangsapuri di empat petempatan – Desa Belantik, Desa Melayu, Desa Dato Hajah Hasnah dan Desa Jaya, RM1 juta untuk menambah baik dewan di Kampung Kurnia, dekat Larkin dan RM2 juta untuk diagihkan kepada persatuan-persatuan komuniti, persatuan kepolisan dan badan bukan kerajaan di kawasan Parlimen itu.

Selain itu, Ahmad Zahid turut menyampaik­an kunci kepada sebahagian penerima rumah penempatan semula Desa Jaya di sini.

Selain Shahrir, turut hadir pada majlis itu adalah Menteri Besar Johor Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, Timbalan Menteri Kesejahter­aan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Halimah Mohamed Sadique dan Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Azmi Rohani. — Bernama KUALA LUMPUR: Rang Undang- Undang ( RUU) Antiberita Tidak Benar 2018 yang dibentangk­an di Dewan Rakyat, Isnin lepas, dilihat mampu melahirkan generasi dengan pemikiran kelas pertama.

Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) Datuk Nadzim Johan berkata RUU itu dapat mendidik masyarakat untuk berkongsi hanya maklumat yang benar terutama di laman sosial.

“Sejak kebelakang­an ini, banyak pihak ingin menjadi individu pertama yang berkongsi sesuatu maklumat sehingga mereka lupa untuk memeriksa kesahihan berita itu.

“Lebih memburukka­n, berita yang tersebar itu tidak benar dan ia memberi kesan terhadap pihak yang dikaitkan,” katanya kepada pemberita pada Majlis Silaturahi­m PPIM bersama media di sini semalam.

Isnin lepas, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Azalina Othman Said membentang­kan PASIR PUTEH: Seramai 7,155 pemilik Rumah Mesra Rakyat 1Malaysia (RMR1M) di negeri ini menikmati subsidi kerajaan persekutua­n berjumlah RM141.9 juta sejak skim perumahan itu diperkenal­kan pada 2002 hingga Februari lepas.

Pengerusi Syarikat Perumahan Negera Berhad ( SPNB) Datuk Mohamed Hasnan Che Hussin berkata kos keseluruha­n pembinaan rumah itu berjumlah RM449.2 juta dengan setiap unit menelan belanja kira-kira RM62,000.

Bagaimanap­un, katanya pemohon hanya membayar kira- kira RM40,000 iaitu kira-kira RM270 sebulan dan bakinya ditanggung kerajaan menerusi subsidi yang diberikan itu. RUU Antiberita Tidak Benar 2018 di Dewan Rakyat yang bertujuan mengekang penyebaran berita tidak benar dan mewujudkan langkah-langkah pencegahan.

Akta yang dicadangka­n itu juga untuk melindungi orang awam daripada penyebaran cepat berita tidak benar dan pada masa yang sama me-

“Kelantan merupakan negeri terbesar mendapat peruntukan bagi membina RMR1M berbanding 49,565 rumah yang diluluskan di seluruh negara,” katanya pada Majlis Ramah Mesra Penerima RMR1M dan Penyerahan Sijil Kelayakan Subsidi dan Inden Kerja RMR1M Parlimen Pasir Puteh di di sini, semalam.

Penyerahan itu dilakukan oleh Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Senator Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki. Turut hadir Ketua UMNO Pasir Puteh Datuk Zawawi Othman.

Sementara itu, Asyraf Wajdi yang merupakan Bapa Angkat UMNO Bahagian Pasir Puteh, berkata kerajaan akan membina lebih banyak RMR1M jika Barisan Nasio- mastikan hak kebebasan bercakap dan bersuara di bawah Perlembaga­an Persekutua­n dihormati.

Ia mentafsirk­an berita tidak benar sebagai apa-apa jenis penerbitan berita, maklumat, data dan laporan, yang sebahagian atau keseluruha­nnya, dalam apa-apa bentuk termasuk rencana, visual nal (BN) kembali mentadbir Kelantan pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).

“Ketika ini pun, kerajaan dah hampir penuhi permintaan UMNO Bahagian Pasir Puteh untuk bina lebih 1,000 RMR1M di kawasan Parlimen ini,” katanya.

Seorang penerima Aik Yang Kelek, 48, dari Kampung Ketik Nangka, Semerak, di sini berterima kasih kepada kerajaan kerana permohonan­nya untuk memiliki RMR1M diluluskan.

“Sebelum ini saya, isteri dan tiga orang anak masing-masing berumur 12, 18, dan 21 tahun terpaksa tinggal di rumah sewa di Kota Bharu kerana tidak mampu memiliki rumah sendiri kerana hanya bekerja sebagai mekanik kereta,” katanya. — Bernama

Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi Timbalan Perdana Menteri Undang-undang Antiberita Tidak Benar mampu lahir generasi pemikiran kelas pertama

atau rakaman audio, adalah palsu.

Ketika ditanya adakah RUU berkenaan akan menyekat kebebasan untuk bersuara, Nadzim berpendapa­t setiap individu memang mempunyai kebebasan itu, namun, mereka mempunyai tanggungja­wab terhadap perkara yang mereka sebarkan. — Bernama

 ?? — Gambar Bernama ?? SIJIL PENGHARGAA­N: Nadzim (dua kiri) menyampaik­an sijil penghargaa­n kepada wakil Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (Bernama) sempena Majlis Silaturahi­m Strategik PPIM Bersama Media di Restoran Anis Puteri, Pantai Dalam di Kuala Lumpur semalam.
— Gambar Bernama SIJIL PENGHARGAA­N: Nadzim (dua kiri) menyampaik­an sijil penghargaa­n kepada wakil Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (Bernama) sempena Majlis Silaturahi­m Strategik PPIM Bersama Media di Restoran Anis Puteri, Pantai Dalam di Kuala Lumpur semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia