Utusan Borneo (Sarawak)

Syarikat penerbitan akhbar, editor gagal dalam rayuan batalkan saman fitnah

-

PUTRAJAYA: Sebuah syarikat penerbitan akhbar dan seorang editor gagal dalam rayuan untuk membatalka­n saman fitnah bagi menuntut RM10 juta yang difailkan oleh Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Mahkamah Rayuan yang disidangi oleh tiga hakim iaitu Datuk Rohana Yusuf, Datuk Vernon Ong Lam Kiat dan Datuk Abdul Karim Abdul Jalil menolak rayuan oleh Sabah Publishing Sdn Bhd dan editor Daily Express, James Sarda.

Hakim Rohana yang mempengeru­sikan panel itu berkata, mereka menyedari bahawa pembatalan saman adalah perintah serius yang harus dilaksanak­an.

Beliau juga mengarahka­n Ismail Sabri membuat pindaan berkaitan pembelaan dalam kenyataan tuntutan mengenai sebab-sebab yang mewajarkan tindakan kerana fitnah di semenanjun­g dalam masa dua minggu mulai semalam.

Pada 9 Oktober tahun lepas, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menolak permohonan oleh Sabah Publishing dan editornya untuk membatalka­n saman fitnah tersebut.

Ismail Sabri memfailkan saman itu pada Mac 2017 di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur High Court kerana mendakwa Sabah Publishing dan editor Daily Express James Sarda secara salah dan berniat jahat telah menerbitka­n tiga artikel dalam Daily Express pada 6 September, 2016 berkaitan hidangan telur penyu pada satu majlis di Kota Kinabalu, Sabah yang dihadiriny­a pada 2015.

Memakan atau memiliki telur penyu adalah menyalahi undang-undang di Sabah.

Ismail Sabri, yang juga ahli Parlimen Bera, Pahang berkata kata-kata fitnah itu adalah tidak benar, tidak berasas, berniat jahat dan telah mencemarka­n reputasiny­a sebagai pemimpin masyarakat, justeru beliau menuntut perayu memohon maaf dan juga menuntut ganti rugi am, ganti rugi teruk dan ganti rugi teladan.

Dalam kenyataan pembelaan, Sabah Publishing dan James, menafikan telah mencetak dan menerbitka­n artikel- artikel itu secara salah dan berniat jahat.

Mereka mendakwa bahawa artikel-artikel tersebut yang disiarkan diterbitka­n dalam keadaan perlindung­an bersyarat tanpa niat jahat.

Sabah Publishing dan James menyatakan bahawa saman itu sepatutnya difailkan di Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu dan bukannya di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Bagaimanap­un, hakim Mahkamah Tinggi Datuk Nordin Hassan berpendapa­t bahawa saman tersebut boleh difailkan di Kuala Lumpur kerana artikel-artikel yang dipersoalk­an juga diterbitka­n dalam laman sesawang akhbar berkenaan dan boleh diakses di Semenanjun­g Malaysia.

Peguam Ragunath Kesavan mewakili Ismail Sabri sementara Bhag Singh mewakili kedua- dua responden. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia