Utusan Borneo (Sarawak)

Masa depan Zidane di Madrid bergantung kepada pencapaian Real menentang Juve

-

MADRID, Sepanyol: Zinedine Zidane berkata minggu lepas di mana beliau mahu terus kekal di Real Madrid tetapi harapan itu akan bergantung kepada pencapaian pasukannya pada perlawanan suku akhir Liga Juara-Juara menentang Juventus.

Real berdepan bekas kelab Zidane itu pada perlawanan suku akhir pertama hari ini dengan menyedari bahawa musim mereka dan mungkin masa depan Zidane bergantung kemaraan ke separuh akhir.

Ia juga sama dengan perlawanan di pusingan kedua menentang Paris Saint Germain (PSG). Real kelihatan gagal mempertaha­nkan kejuaraan La Liga dan juga tersingkir awal dari kejohanan Copa del Rey dan ini bermakna mereka hanya mempunyai satu peluang untuk memenangi kejuaraan – Liga Juara-Juara.

Suasana di Real bagaimanap­un bersemanga­t dengan Real menang 10 dari 11 perlawanan terakhir, termasuk menewaskan PSG untuk ke suku akhir Liga Juara-Juara dan menghampir­i pasukan di tangga kedua liga, Atletico Madrid dengan kurang empat mata. Mereka menjaringk­an 36 gol dalam tempoh itu.

“Perlawanan ini hadir pada saya perlu membuktika­n apa-apa dengan cara saya bermain hari ini.” Tetapi selepas menjaringk­an 22 gol musim lepas, Pochettino percaya Alli hanya menjadi mangsa kejayaan beliau sendiri pada a w a l kerjayanya. Gol can- masa yang bagus untuk kami,” kata penyerang Real, Lucas Vazquez. “Kami beraksi dengan baik dalam beberapa bulan yang lalu dan mempunyai rentak untuk cuba meneruskan kemaraan.”

Oleh kerana itu, Zidane mengumumka­n hasratnya Jumaat lepas untuk mengukuhka­n kedudukann­ya tetapi kekalahan kepada Juventus mungkin kelihatan seperti satu rayuan.

Walaupun memenangi dua kejuaraan Liga Juara-Juara secara berturut-turut dan juga memenangi La Liga Sepanyol musim lepas, beliau tetap tidak kebal dari beban tinggi di Real tik Christan Eriksen pada minit akhir sebelum rehat mengikat kedudukan 1- 1 selepas Chelsea membuka jaringan menerusi Alvaro Morata.

“Apabila kami ketinggala­n, pasukan menunjukka­n kualiti hebat dan selayaknya menang,” tambah Pochettino. “Kami berada pada kedudukan yang baik untuk

berada di empat tangga teratas dan melakukann­ya Madrid.

Zidane akan kembali ke Turin buat kali pertama sebagai jurulatih, dengan kali terakhir beliau di kelab itu sebagai pemain pada Mac 2005 apabila Real Madrid tewas 0-2 kepada Juventus pada pusingan kedua kejohanan.

Tiga belas tahun sudah berlalu, penjaga gol veteran, Gianluigi Buffon adalah satusatu pemain yang mahu mengulangi kemenangan itu tetapi kedua-dua pasukan tidak perlu diperkenal­kan lagi selepas bertemu di final tahun lepas.

Kemenangan 4-1 ke atas Juventus di final musim lepas adalah kemuncak kerjaya pada akhir musim adalah satu cabaran.”

Spurs juga melakukann­ya tanpa penyerang utama ,Harry Kane, yang ada membuat penampilan pertama pada lewat permainan selepas tiga minggu berehat kerana kecederaan kaki.

Tempoh pengurus Chelsea, Antonio Conte, di Chelsea semakin berkuranga­n dengan kegagalan memburu empat tangga teratas liga akan menamatkan tugasnya tidak kira pencapaian pasukan melangkah ke separuh akhir Piala FA Inggeris. “Tugas saya ialah untuk membimbing dan saya tahu Zidane di Real, bukan kerana beliau mencipta sesuatu yang belum pernah dilakukan oleh mana-mana jurulatih dengan memenangi kejuaraan Liga Juara- Juara sebanyak dua kali berturut- turut tetapi kerana aksi cemerlang anak buahnya.

Jika Zidane menggunaka­n kemenangan di final musim lepas sebagai rujukan, ia mungkin kelebihan kepada Isco, yang beraksi cemerlang di final selepas dipilih dalam kesebelasa­n utama berbanding Gareth Bale dan Marco Asensio.

Ketiga-tiga pemain ini sekali lagi bersaing satu tempat dalam saya dan kakitangan saya berusaha 24 jam sehari untuk Chelsea,” kata Conte.

“Kelab akan membuat keputusan dan saya tidak risau tentang perkara ini.”

Chelsea mengawal permainan sebelum rehat dengan Morata, yang belum menjaringk­an gol sejak 26 Disember, menanduk satu hantaran lintang Victor Moses untuk membuka jaringan.

Tetapi gol itu tidak bertahan lama apabila Eriksen melakukan rembatan yang mengeliruk­an penjaga gol Chelsea, Willy Caballero sebelum Alli mencuri perhatian. — AFP kesebelasa­n utama, dengan tambahan Vazquez.

Isco menjalani latihan pada hari Ahad selepas tidak beraksi ketika kemenangan ke atas Las Palmas kerana kecederaan.

Bale bermain 90 minit menentang Las Palmas dan mungkin menjadi petunjuk untuk menentang Juventus dengan menjaringk­an dua gol dari kemenangan 3-0.

Bagi Juventus, yang menewaskan Tottenham Hotspur di pusingan kedua, ia satu peluang untuk menebus kekalahan tahun lepas dan mengekalka­n impian memburu tiga kejuaraan musim ini. — AFP PARIS, Perancis: Krisis di Lille semakin meruncing dan menghampir­i penyingkir­an dari Ligue 1 Perancis selepas tewas 0-1 kepada Amiens pada perlawanan berlangsun­g di Stade Pierre-Mauroy yang kosong.

Diarahkan bermain tanpa penonton selepas penceroboh­an penyokong ke dalam padang bulan lepas, musim Lille semakin buruk apabila tewas kepada kelab yang turut bersaing mengelak penyingkir­an liga dan terlepas peluang melangkah keluar dari dua tangga terbawah liga.

Lille melantik jurulatih dari Argentina, Marcelo Bielsa pada bulan Ogos dalam usaha untuk kembali beraksi di Eropah selepas hilang rentak sejak memenangi kejuaraan berganda pada 2011 tetapi perhubunga­n dengan Bielsa menjadi buruk apabila beliau menyaman kelab selepas dipecat ekoran permulaan musim yang buruk.

Bielsa membeli beberapa pemain baharu tetapi hanya menang tiga dari 14 perlawanan pertama dan jurulatih semasa, Christophe Galtier, menyaksika­n larangan perpindaha­n dikenakan ke atas kelab pada bulan Disember kerana masalah kewangan.

Ini adalah perlawanan kelapan tanpa menang dan mereka berada di tangga kedua dari bawah liga dengan berbaki tujuh perlawanan, satu mata di belakang Troyes yang menduduki slot playoff penyingkir­an.

Galtier berkata beliau akan membuat “keputusan berani”, tetapi menegaskan tidak akan meletak jawatan.

“Pada setiap perlawanan, situasi tidak berubah,” kata beliau. “Kami akan mengubahny­a dan jika kami tidak dapat mengubahny­a dalam tempoh 24 jam, maka saya harus membuat keputusan berani.

“Kesilapan adalah satu perkara, tingkah laku dan pelaburan juga satu perkara. Kami mengalah dengan cepat.”

Pada perlawanan lain, Lyon kembali dengan kurang dua mata di belakang Marseille dalam saingan tempat ketiga liga dan slot terakhir kelayakan ke Liga Juara-Juara apabila menewaskan Toulouse 20 sementara Montpellie­r menewaskan Caen 3-1 dan Nice menewaskan Troyes 2-0 ketika kedua-dua kelab berkongsi mata dengan pasukan di tangga kelima, Rennes, dalam saingan kelayakan ke Liga Europa musim hadapan. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia