Utusan Borneo (Sarawak)

Dua jam tahan sakit, perut tercucuk besi

Mangsa parah kereta terbabas dalam kemalangan di KM30 Jalan Sarikei-Saratok

- Oleh Kepu Sidi

SARIKEI: Seorang lelaki terpaksa menahan sakit selama dua jam akibat tercucuk besi pada bahagian kanan abdomennya setelah terlibat dalam kemalangan di Kilometer 30 Jalan Sarikei- Saratok, malam kelmarin.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Sarikei Suna Kaha berkata, dalam kejadian terbabit, mangsa, 29, bersama seorang wanita, 20, dalam perjalanan dari Kuching menuju ke Sibu.

“Kemalangan ini dipercayai berlaku sekitar jam 12 malam.

“Berdasarka­n keterangan daripada wanita terbabit, kereta yang dinaiki mereka gagal dikawal ketika menuruni bukit lalu terbabas ke tepi jalan lorong bertentang­an di bahagian selekoh tajam di tempat kejadian.

“Akibat kemalangan itu, lelaki terbabit mendapati perutnya tercucuk besi berbentuk cangkuk mata kail bersaiz 0.5 inci sepanjang kira-kira 30 sentimeter,” kata Suna dalam kenyataan kepada media, semalam.

“Menurut wanita terbabit juga, beliau turut bertindak menahan beberapa kereta yang melalui lokasi terbabit untuk mendapatka­n bantuan, namun tiada satu pun yang berhenti,” ujarnya.

Berikutan itu kata Suna, wanita terbabit bertindak berjalan kaki untuk mendapatka­n bantuan daripada penduduk rumah panjang Rumah Umpit, Brayang di lokasi berhampira­n.

Sebaik tiba di rumah panjang berkenaan, penduduk membantu wanita berkenaan untuk membuat panggilan kecemasan untuk mendapatka­n bantuan dan seterusnya membawa mangsa ke Hospital Sarikei untuk menerima rawatan, kata Suna lagi.

Akibat kemalangan itu, lelaki terbabit mendapati perutnya tercucuk besi berbentuk cangkuk mata kail bersaiz 0.5 inci sepanjang kira-kira 30 sentimeter. Suna Kaha Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Sarikei

 ??  ?? DISELAMATK­AN: Mangsa yang cedera parah diberikan rawatan kecemasan oleh anggota bomba.
DISELAMATK­AN: Mangsa yang cedera parah diberikan rawatan kecemasan oleh anggota bomba.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia