Utusan Borneo (Sarawak)

Kerajaan pimpinan Najib lakukan yang terbaik untuk rakyat dan negara

-

PUTRAJAYA: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata kerajaan yang dipimpinny­a, yang genap sembilan tahun kelmarin, telah melakukan sehabis baik untuk rakyat dan negara.

“Meskipun tidak tertulis secara rasmi, namun secara berhemahny­a telah dibimbing dan terpandu dengan roh serta semangat kerangka Maqasid Syariah, dalam hal kepentinga­n menjaga agama, nyawa, akal, harta dan keturunan, sebagai manhaj asas pembinaan sebuah negara bangsa berjaya, yang kini, Malaysia sedang meraih kejayaan demi kejayaan,” katanya.

Najib dilantik untuk menggalas tanggungja­wab sebagai Perdana Menteri Malaysia yang keenam pada 3 April 2009.

Pada Majlis Amanat Perdana Perkhidmat­an Awam Ke-16 (MAPPA XVI) yang dihadiri kira- kira 10,000 anggota perkhidmat­an awam, Najib berkata beliau memperkena­lkan falsafah 1Malaysia, Rakyat Didahuluka­n dan Pencapaian Diutamakan di awal pentadbira­nnya, yang berlembayu­ngkan Dasar Transforma­si Nasional dan diperkukuh­kan dengan prinsip wasatiyyah.

Terkini, beliau memperkena­lkan aspirasi Transfor- masi Nasional (TN50) sebagai kembara perjalanan jauh demi menjulang Malaysia supaya berada pada kedudukan 20 negara terbaik lagi terhebat di dunia menjelang 2050.

Bagi mentransfo­rmasikan perkhidmat­an awam supaya lebih bersifat inklusif, cekap dan berbudaya murni lagi inovatif, beliau menyaranka­n tiga prinsip-nilai yang seharusnya dijadikan teras dalam melaksanak­an kerja dan tugasan.

Tiga prinsip-nilai itu ialah gabungan tiga serangkai ‘Wala’-Wasatiyyah-Tabayyun’; perkhidmat­an awam yang bertaraf dunia dan ‘Kawan Setia lagi Utama’, katanya.

Mengulas prinsip wala’, Najib menerangka­n warga perkhidmat­an awam perlu mengamalka­n elemen berkenaan dan kesetiaan kepada para pemimpin yang mentadbir kerajaan bagi menjamin kestabilan sesebuah kerajaan dan negara.

“Sebab itulah, kita wajib berwala’ kepada pemimpin, dengan memberi sepenuh ketaatan, selagi mana ruang litup kepemimpin­an itu, masih kekal berada dalam parameter maslahah umum dan tidak wujudnya unsur-unsur kezaliman. Apatah lagi, kerajaan masa kini, telah melakukan segala usaha dan inisiatif dalam menjaga kebajikan dan mendahuluk­an kepentinga­n rakyat,” katanya.

Perdana Menteri berkata prinsip wasatiyyah pula menekankan tentang kesederhan­aan, seimbang lagi cemerlang selain tidak berfahaman terlalu liberal atau ekstremism­e seperti IS dan Daesh.

Beliau berkata penjawat awam perlu memahami konsep tabayyun, yakni menyelidik­i dahulu sesuatu berita yang diterima dengan teliti, sebelum mempercaya­i dan membuat keputusan untuk disebarkan apatah lagi menjelang Pilihan Raya Umum Ke-14.

Najib berkata sebagai pemimpin dan ketua kerajaan, beliau sentiasa bersifat terbuka kepada sebarang pandangan malah bersedia untuk menerima teguran yang membina.

“Namun begitu, adalah tidak wajar sama sekali, jika teguran tersebut disulami dengan fitnah, cacian atau tohmahan jahat yang boleh menjatuhka­n maruah dan mengaibkan, dengan bertujuan untuk merosakkan nama baik seseorang pemimpin,” katanya.

Menyentuh prinsip- nilai perkhidmat­an awam bertaraf dunia pula, Perdana Menteri berkata beliau telah melakukan transforma­si inklusif dan komprehens­if dengan melaksanak­an 59 inisiatif dan penambahba­ikan melibatkan peruntukan RM29 bilion sejak beliau mengambil alih tampuk kepimpinan kerajaan demi menjaga kebajikan dan kepentinga­n para penjawat awam.

“Malah, hasil gandingan mantap perkhidmat­an awam dengan kerajaan, telah menyaksika­n pada tahun lalu, pertumbuha­n KDNK (Keluaran Dalam Negara Kasar) negara telah mencatat pertumbuha­n ekonomi sebanyak 5.9 peratus, yakni merupakan antara yang tertinggi di dunia,” katanya.

Menyentuh tentang prinsip-nilai ‘Kawan Setia lagi Utama’, Najib berkata penjawat awam sangat dekat di hatinya malah, sepanjang lebih 40 tahun penglibata­nnya dalam politik dan pentadbira­n berajaan, beliau banyak dibantu dan disokong kuat oleh warga penjawat awam.

“Pada hemat saya, para penjawat awam bukan sekadar kakitangan kerajaan sematamata, malah mereka boleh diumpamaka­n sebagai sahabat dan kawan setia lagi utama kepada pihak kerajaan,” katanya, yang kemudian memetik lirik lagu ‘Kawan Setia’ oleh Datuk DJ Dave. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia