Utusan Borneo (Sarawak)

Festival nasyid mampu mengangkat potensi muzik nasyid

-

KUCHING: Festival nasyid mampu mengangkat potensi muzik nasyid yang terbukti menjadi medium perkembang­an dakwah universial.

Menteri Pembanguna­n Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Rohani Abdul Karim berkata oleh itu penganjura­nnya yang lebih kerap penting untuk mencungkil bakat baharu dalam muzik berkenaan.

“Melalui festival ini ia dapat mengetenga­hkan bakat-bakat terpendam dalam kesenian Islam melalui nasyid serta mengangkat potensi muzik nasyid itu sendiri yang terbukti menjadi medium perkembang­an dakwah universal,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Festival Nasyid 2018 Parlimen Batang Lupar Peringkat Dewan Undangan ( DUN) Sebuyau di Dewan Pembanguna­n Sebuyau semalam.

Sebanyak 14 kumpulan terdiri daripada kategori kanak- kanak 12 tahun dan ke bawah dan 12 tahun dan ke atas menyertai festival yang diadakan setiap tahun itu.

Ia merupakan kesinambun­gan daripada festival serupa yang berlangsun­g di DUN Lingga baru-baru ini.

Antara lain tujuan penganjura­n festival itu ialah mencungkil bakat baharu bagi menjadi pelapis kepada kumpulan nasyid sekitar kawasan ini yang juga terkenal di Sarawak.

“Diharapkan dengan pendekatan seperti ini, masyarakat setempat akan membuka mata dan minda seterusnya mengiktira­f medium nasyid sebagai platform mengikat ukhuwah selain membawa mesejmesej positif dan berunsurka­n Islam,” katanya.

Sementara itu kumpulan Al-Wardah menjuarai kategori bawah 12 tahun manakala kumpulan Gubahan Suara Raudah menjuarai kategori 12 tahun ke atas.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia