Utusan Borneo (Sarawak)

PAIS hantar bantuan kepada mangsa kebakaran Long Peluan

-

MIRI: Persatuan Iban Sarawak (PAIS) menghantar bantuan kepada mangsa kebakaran Long Peluan di Hulu Baram semalam.

Sumbangan berupa pakaian termasuk selimut (sebanyak 35 guni), minyak masak (dua kotak - dozen), gula (24kg), air mineral, beras dan makanan kering semuanya dimuatkan ke dalam tiga kenderaan pacuan empat roda (4WD) milik Sarawak Trucker Society.

Presiden PAIS Samuel Suring berkata semua bantuan tersebut adalah hasil dikutip dan disumbangk­an ahli PAIS di negeri ini.

“Bagi menyerahka­nnya kepada persatuan, Sarawak Trucker Society, sebuah pertubuhan bukan kerajaan juga rakan kami membawa sumbangan itu ke Long Peluan dan dihantar bersama sumbangan mereka,” katanya.

Menurutnya, sebanyak lapan kenderaan 4WD milik Sarawak Trucker Society itu membawa bantuan yang dihulurkan ke Long Peluan berlepas ke lokasi kemudianny­a.

Bagi PAIS yang juga dikenali Dayak 360 (D360) sebelum ini, sumbangan diserahkan oleh Ketua Bahagian Kebajikan PAIS Christophe­r Kelly kepada wakil Sarawak Trucker Society.

“Walaupun bantuan kami tidak seberapa namun ia adalah hasil sumbangan ikhlas dan keprihatin­an ahli PAIS membantu golongan memer- lukan.

“Kami berharap dapat meringanka­n beban mangsa kebakaran dan berdoa serta berharap semua urusan penghantar­an bantuan oleh rakanrakan dari Sarawak Trucker Society dipermudah­kan dan selamat tiba di destinasi,” kata Samuel.

Pada 5 April lalu, jam 11 malam sebanyak 19 pintu rumah panjang Long Peluan musnah dalam kebakaran menyebabka­n semua penghuniny­a tinggal sehelai sepinggang.

 ??  ?? SERAH: Christophe­r (depan, empat kiri) bagi pihak PAIS menyampaik­an bantuan mereka kepada wakil SarawakTru­cker Society Franklyn Sam.
SERAH: Christophe­r (depan, empat kiri) bagi pihak PAIS menyampaik­an bantuan mereka kepada wakil SarawakTru­cker Society Franklyn Sam.
 ??  ?? TERUS BERKHIDMAT: Mahathir (depan, sembilan kiri) bergambar bersama anggotanya.
TERUS BERKHIDMAT: Mahathir (depan, sembilan kiri) bergambar bersama anggotanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia