Utusan Borneo (Sarawak)

14 terbunuh termasuk askar Iran: Observator­y

-

BEIRUT: Serangan awal pagi ke atas sebuah pangkalan tentera udara rejim Syria di tengah negara mengorbank­an 14 askar, termasuk pasukan tentera Iran yang bersekutu dengan rejim, menurut kumpulan pemerhati semalam.

“Sekurang-kurangnya 14 terbunuh dalam serangan ke atas lapangan terbang T- 4, sebahagian­nya anggota tentera Iran,” menurut kumpulan pemerhati perang yang berpusat di Britain Syrian Observator­y for Human Rights.

Media negara Syria mulanya melaporkan kematian dan kecederaan dalam serangan, tanpa memberikan angka kematian.

Pangkalan T-4 yang terletak di wilayah tengah Homs juga dikenali sebagai lapangan terbang Tiyas.

Pasukan tentera dari sekutu rejim Rusia dan Iran, termasuk pejuang militia Hizbullah Lubnan yang disokong Tehran, diketahui berpangkal­an di sana, menurut ketua Observator­y Rami Abdel Rahman.

Observator­y, yang mempunyai rangkaian meluas sumber di sekitar Syria yang dilanda peperangan, menyatakan ia tidak dapat mengesahka­n dalang yang melakukan serangan ke atas pangkalan T-4.

Rejim Israel telah melakukan serangan terhadap sebuah pangkalan tentera rejim Bashar Al-Assad di tengah Syria pada Februari, dengan pihak Observator­y mengenal pasti lokasi tersebut pada masa itu sebagai T-4.

Israel menyerang beberapa sasaran di dalam Syria sepanjang tempoh tujuh tahun peperangan di negara tersebut, termasuk yang dikaitkan dengan Iran dan Hizbullah atau dengan program senjata kimia Assad.

Serangan muncul ketika kemarahan seluruh dunia meningkat mengenai serangan senjata kimia yang dilaporkan ke atas sebuah pekan yang dikawal pemberonta­k di pinggir ibu negara Syria. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia