Utusan Borneo (Sarawak)

Tendangan penalti Ronaldo pastikan Real ke separuh akhir Liga Juara Juara, kekang kebangkita­n luar biasa Juve di Madrid

-

MADRID, Sepanyol: Kerjaya Gianluigi Buffon dalam Liga Juara- Juara berakhir dengan kad merah selepas tendangan penalti lewat Cristiano Ronaldo menyelamat Real Madrid dari kebangkita­n Juventus Rabu lepas.

Kemarahan Buffon menyebabka­n beliau dilayangka­n kad merah oleh pengadil perlawanan, Michael Oliver, tidak lama sebelum Ronaldo menyempurn­akan tendangan penalti minit ke- 97 untuk memastikan Real Madrid melangkah ke separuh akhir.

Keputusan Oliver tidak seteruk yang didakwa oleh Buffon. Terjahan Mehdi Benatia ke atas Lucas Vazquez adalah jelas, juga dari belakang ketika cuba menghalang Vazquez melakukan penyudah.

Tetapi Juventus melakukan satu kebangkita­n luar biasa, mengikat kedudukan 3- 3 secara agregat dengan mendahului 3- 0 di Santiago Bernabeu.

Buffon, yang membuat penampilan ke- 125 dalam Liga Juara- Juara tetapi tidak pernah memenangi kejuaraan, , g gagal g mengawal al perasaanny­a sebelum ebelum Ronaldo menjaringk­an n gol penalti untuk kemenangan ngan agregat 4- 3.

“Pengadil adil ini tidak mempunyai perasaan, saan, dia mempunyai yai beg sampah berbanding g p e r a s - a a n , ” k a t a Buffon ketika memberitah­u televisyen Itali, Mediaset Premium selepas perlawanan. “Jika anda tidak mempum nyai personalit­i per dan keberanian, kebe anda seharusnya seh pergi ke tempat duduk d dan menonton pe perlawana nan bers a m a i s t e r i dan min numan Sprite.” K o n t r o v e r s i Benatia dikaitkan dengan satu keputusan yang dianggap “rogol”.

Selepas pemain Juventus mengelilin­gi Oliver, dan Buffon berada paling hadapan, Ronaldo tidak cemas untuk menjaringk­an gol pada perlawanan ke- 11 berturut- turut dalam Liga Juara- Juara.

“Saya tidak faham kenapa mereka membantah ( penalti),” kata Ronaldo ketika memberitah­u penyiaran beIN Sports.

“Jika dia tidak melakukan kekasaran, Lucas mungkin dapat menjaringk­an gol. Sepanjang perlawanan, Benatia dan pemain lain sudah mengasari kami dari belakang tetapi kami berasa g e m b i r a u n t u k l a n g - s e p a - me - kah ke r u h akhir.”

J u r u - latih Real, Zinedine Zidane, bagaimanap­un lebih bersimpati dengan Buffon.

“Beliau tidak selayaknya

dengan semua ini,” kata Zidane. “Tetapi kami tidak dapat mengubahny­a. Ia tidak akan menghilang­kan apa yang sudah beliau lakukan, walaupun ia mengecewak­an u n t u k m e - n a m a t k a n kerjayanya dalam Liga J u a r a - J u a r a s e p - e r t i mainan – gol paling

 ?? — Gambar AFP ?? PENYELAMAT: Ronaldomen­jaringkan gol kemenangan Real pada minit akhir perlawanan menerusi tendangan penalti pada aksi di Santiago Bernabeu, Madrid Rabu lepas.
— Gambar AFP PENYELAMAT: Ronaldomen­jaringkan gol kemenangan Real pada minit akhir perlawanan menerusi tendangan penalti pada aksi di Santiago Bernabeu, Madrid Rabu lepas.
 ?? — Gambar AFP ?? BERANG: Oliver (kanan) mengarahka­n Buffon (dua kiri) untuk meninggalk­an padang selepas dilayangka­n kad merah kerana mempertika­i keputusan beliau menghadiah­kan tendangan penalti kepada Real pada perlawanan di Santiago Bernabeu, Madrid Rabu lepas.
— Gambar AFP BERANG: Oliver (kanan) mengarahka­n Buffon (dua kiri) untuk meninggalk­an padang selepas dilayangka­n kad merah kerana mempertika­i keputusan beliau menghadiah­kan tendangan penalti kepada Real pada perlawanan di Santiago Bernabeu, Madrid Rabu lepas.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia