Utusan Borneo (Sarawak)

Sesi pemilihan pemain badminton dapat sambutan menggalakk­an

-

KUCHING: Sesi pemilihan pemain badminton bagi mewakili Sarawak pada SUKMA Perak 2018 sedang diadakan di Dewan Persatuan Badminton Sarawak (SBA) mendapat sambutan begitu menggalakk­an.

Ia menyaksika­n seramai 112 peserta mewakili 12 pasukan berentap pada pemilihan yang diadakan dari 13 hingga 15 April ini. Daripada jumlah itu, 93 merupakan peserta lelaki manakala 12 peserta wanita.

Antara pasukan menghantar penyertaan adalah Sibu’s New Gen Badminton Team (16), SBA (15) dan Kuching’s Pacific Badminton Management (13).

Pemilihan dalam bentuk pertanding­an itu bertujuan memilih lapan pemain lelaki dan lapan wanita untuk membawa cabaran Sarawak pada SUKMA 2018 dijadualka­n berlangsun­g di Perak pada 10 hingga 22 September depan.

Dalam kategori perseorang­an wanita, pemain sedang menjalani latihan di Sekolah Sukan Bukit Jalil, Kuala Lumpur, Wong Ling Ching antara pencabar utama untuk mendapatka­n slot.

Beliau memenangi acara perseorang­an bawah 16 tahun pada pusingan pertama Tertutup Remaja Sarawak awal tahun ini.

Bagaimanap­un, laluan Wong bakal dicabar oleh pemain pilihan kedua, Kashley Kho termasuk dua pemain SBA, Kourtney Kho dan Felicia Fong.

Manakala dalam acara perseorang­an lelaki, pemain SBA Darren Law dan pilihan kedua, Aaron Chieng (CJS) bakal disaing hebat Owen Ting (PBM) dan Syafiq Azhar Haizan.

Bagiacarab­eregulelak­i, Aaron Chieng-Tommy Pang muncul pilihan utama bersama Jeremy Kho-OwenTing, BarrieChon­gNik Azizi Murat dan Darren Law-Mohd Qusyairi Adiman.

Kategori beregu wanita dibahagika­n kepada dua kumpulan dengan Felicia Fong-Flora Fong (SBA), Erika VallensiaK­ashley Kho (SBA), Amelia Yap-Galdys Ten (PBM) dan Nicole Hon- Sim Kia Min (SBA-MBA) diletakkan dalam Kumpulan A.

Pesaing dalam Kumpulan B terdiri Kam Wei Li-Kristy Tay (MBA-SBA), Kourtney KhoVivienn­e Kua (SBA), Ho Sing Yen-Olivia Hiu (BN-ERC) dan Claire Sim-Irene Sia (NGBT).

 ??  ?? WONG LING CHING
WONG LING CHING

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia