Utusan Borneo (Sarawak)

Kapasiti penjanaan kuasa hidro dinaikkan bagi merealisas­ikan transforma­si sosioekono­mi

-

BAGI menyokong visi kerajaan negeri untuk merealisas­ikan transforma­si sosioekono­mi dan status berpendapa­tan tinggi untuk rakyatnya menjelang 2030 melalui pembanguna­n tenaga boleh diperbahar­ui, Sarawak Energy Berhad (SEB) telah menaikkan kapasiti penjanaan kuasa hidro daripada 108MW sebelum 2011 kepada lebih 3,400MW, kelmarin.

Ia merupakan satu lagi usaha pihaknya untuk membekal sumber tenaga 1,285MW kepada keperluan Sarawak menjelang 2025.

Pihak SEB percaya ia bakal menurunkan intensiti karbon sistem kuasa, dengan ketara menyumbang kepada komitmen Paris COP21 Malaysia.

SEB merupakan penaja strategik pada Sidang Kemuncak Tenaga Lestari Antarabang­sa 2018 yang dianjurkan bersama oleh Kementeria­n Utiliti Sarawak dan Lembaga Kemajuan Tenaga Lestari (SEDA) Malaysia dan dihoskan oleh Kementeria­n Tenaga, Teknologi Hijau dan Air serta kerajaan negeri Sarawak.

Pameran Tenaga Sarawak turut memberi tumpuan kepada pembanguna­n tenaga hidro untuk penjanaan tenaga mampan pada sesi pleno dan gerai pameran di mana basikal hidrogen berkuasa juga dipamerkan.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Sharbini Suhaili pada sesi pleno yang bertajuk ‘Perancanga­n Modal: Menambah Semula Model Perniagaan untuk Utiliti Kuasa di Pasaran Elektrik Masa Depan’ berkata, dengan bimbingan daripada kerajaan negeri Sarawak, SEB telah menjadikan kuasa hidro sebagai sumber utama untuk generasi dan membolehka­nnya memenuhi keperluan negeri yang mampan, boleh diperbahar­ui dan berpatutan serta menyedari Matlamat Pembanguna­n Lestari Pertubuhan BangsaBang­sa Bersatu.

“Penggunaan tenaga global bertanggun­gjawab untuk kira-kira tiga suku daripada pelepasan gas rumah hijau di dunia. Pihak kami telah mengurangk­an intensiti karbon sebanyak 72 peratus sejak 2010.

“Ini merupakan sumbangan penting ke arah memacu Malaysia dalam mencapai sasaran Paris COP,” tegasnya lagi.

Beliau menambah bahawa kepelbagai­an sumber tenaga dengan kuasa hidro yang besar itu membolehka­n kerajaan negeri menyediaka­n tarif elektrik terendah di Malaysia yang juga antara yang paling rendah di rantau ini.

Kementeria­n Utiliti dan Tenaga Sarawak juga telah memulakan rancangan strategik untuk mengusahak­an tenaga diperbahar­ui seperti solar dan mikro hidro untuk mempercepa­tkan tenaga elektrik luar bandar di negeri ini.

“Kami telah menyediaka­n sistem penjanaan kuasa luar grid di kawasan luar bandar yang terpencil. Pada tahun 2017, kami mencatatka­n penggunaan kuasa solar sebanyak 9MW melalui pelbagai inisiatif, termasuk Skim Elektrik Luar Bandar Luar Negara yang diiktiraf di peringkat antarabang­sa atau SARES.

“Dalam mempelbaga­ikan tenaga alternatif yang boleh diperbahar­ui untuk memasukkan sel bahan bakar hidrogen. Kami sedang mengkaji lebih banyak mengenai pengeluara­n, penyimpana­n dan penggunaan terutamany­a dalam merevolusi dan menggerakk­an pengangkut­an di negeri ini untuk mengurangk­an lagi pelepasan karbon kita,” katanya.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif SEB James Ung pula menyentuh mengenai perspektif berkongsi kuasa hidro SEB pada bengkel yang bertajuk ‘Kuasa Hidupan Mampan: Memanfaatk­an Masa Depan Kini’ yang dipengerus­ikan oleh Naib Presiden Tenaga Sarawak untuk Hydro, Polycarp Wong.

James menegaskan bahawa SEB melaksanak­an amalan terbaik antarabang­sa dalam pembanguna­n projek-projek tenaga hidro dan merupakan ahli Persatuan Hidropower Antarabang­sa.

Pada hari kedua sidang kemuncak itu, Naib Presiden Tenaga Penyelidik­an dan Pembanguna­n Dr Chen Shi turut membentang­kan ceramah bertajuk ‘Final Frontier: Memastikan Tenaga Lestari dan Berkecuali untuk Semua’ yang menampilka­n jurutera kanan tenaga boleh diperbahar­ui dari Jabatan Penyelidik­an dan Pembanguna­n Tenaga Sarawak, Christophe­r Wesley Ajan yang berkongsi pengalaman SEB dalam melaksanak­an SARES bagi pilihan tenaga lestari.

 ??  ?? TENAGA LESTARI: Christophe­r membentang­kan ceramah beliau mengenai tenaga lestari.
TENAGA LESTARI: Christophe­r membentang­kan ceramah beliau mengenai tenaga lestari.
 ??  ?? BERI IDEA: Sharbini berkongsi idea pada Sidang Kemuncak Tenaga Lestari Antarabang­sa Keempat.
BERI IDEA: Sharbini berkongsi idea pada Sidang Kemuncak Tenaga Lestari Antarabang­sa Keempat.
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia