Utusan Borneo (Sarawak)

Tabika KEMAS Kampung Pujut Tanjung Batu siap sepenuhnya

-

MIRI: Tabika KEMAS Kampung Pujut Tanjung Batu bernilai RM175,000 telah siap sepenuhnya dan beroperasi seawal Januari lalu dengan kapasiti 45 kanak-kanak.

Menteri Muda Pelanconga­n, Kebudayaan dan Kesenian Datuk Lee Kim Shin berkata projek pembinaan semula tabika itu dilaksana ekoran masalah penyewaan serta struktur tidak selamat.

“Saya sebelum ini beberapa kali menyuaraka­n permohonan kepada agensi kerajaan persekutua­n agar tabika ini yang dahulunya menyewa rumah usang dua tingkat dibina semula.

“Hari ini, kita lihat janji kerajaan membina semula bangunan ini ditepati dan mempunyai empat kelas dengan kapasiti 45 kanak-kanak,” katanya pada Majlis Perasmian Tabika dan GotongRoyo­ng Perdana Tabika KEMAS Kampung Pujut Tanjung Batu di sini semalam.

Menurutnya, tabika itu sebelum ini berpindah sebanyak empat kali ekoran kadar sewa bangunan semakin mahal serta struktur bangunan tidak selamat.

“Kita berharap tabika baharu siap ini dijaga dengan baik meskipun beberapa kemudahann­ya belum lengkap ekoran kekangan dana,” jelasnya.

Tabika KEMAS itu turut dipasang empat unit kamera litar tertutup (CCTV) bagi tujuan keselamata­n dan ia adalah inisiatif Pegawai Khasnya Erick Chin.

Dalam perkembang­an lain, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Senadin itu yakin lebih banyak pembanguna­n dikecapi di Miri jika Barisan Nasional (BN) berjaya memenangi kerusi Parlimen Miri pada PRU14 ini.

“Jika BN di Miri, kita percaya lebih banyak kemajuan dibawa ke sini termasuk menaik taraf kemudahan infrastruk­tur tabika, sekolah dan lainlain,” katanya.

Hadir sama Pegawai KEMAS Miri Erick Gray Raymond, Pengerusi Tabika KEMAS Kampung Pujut Batu Foziah Karim, Ketua Kaum Usman Sulaiman serta

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia