Utusan Borneo (Sarawak)

Dua Tabika KEMAS di Kampung Kolong 2 akan ditambah baik

-

KUCHING: Kemudahan khususnya dua Tabika KEMAS di Kampung Kolong 2, Jalan Sungai Tengah, Matang dekat sini akan ditambah baik untuk keselesaan anak-anak di tabika tersebut.

Menteri Kerja Raya Dato Sri Fadillah Yusof berkata guru yang ditugaskan di tadika tersebut telah mengemukak­an beberapa kemudahan sokon- gan yang diperlukan di dua tabika itu.

Selain menambah baik kemudahan di tabika tersebut, beberapa kemudahan lain seperti gelanggang futsal di kampung itu juga akan ditambah baik untuk kegunaan belia serta masyarakat di kawasan ini.

“Hariini(semalam)sayasendir­i bersama barisan kepimpinan di Kolong 2 ini turun padang melihat sendiri sekitar kawasan ini dan bagaimana kita dapat membantu meningkatk­an kemudahan di sini khususnya tabika.

“Selain itu, kepimpinan di Kolong 2 juga mengharapk­an kita dapat menambah baik kemudahan gelanggang futsal untuk kemudahan para belia di sini serta kegunaan lain,” katanya.

Fadillah yang juga penyandang kerusi Parlimen Petra Jaya berkata demikian ketika ditemui pada Program Pemimpin Bersama Rakyat di kampung tersebut semalam.

Terdahulu penduduk di kampung tersebut bergotongr­oyong membersihk­an kawasan dewan kampung tersebut yang turut dilengkapi dengan perpustaka­an desa.

Selain itu, dewan berkenaan turut digunakan sebagai gelanggang badminton selain menempatka­n dua Tabika KEMAS di atas.

Pada kunjungan tersebut, Fadillah turut memuji semangat perpaduan dan kerjasama dalam kalangan masyarakat di kampung itu yang majoritiny­a terdiri daripada kalangan masyarakat Jawa.

Sementara itu, Ketua Kaum Kampung Kalong 2 Jumanub Paiman berkata kampung itu telah lama wujud dan mempunyai 180 rumah dengan populasi penduduk seramai lebih 900 orang.

Kebanyakan penduduk di kampung ini adalah daripada kalangan masyarakat Jawa dan masih bertutur dalam dialek Jawa.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia