Utusan Borneo (Sarawak)

Komanwel beri pengalaman berharga buat Izzah Amzan

-

SEPANG: Gimnas muda negara, Izzah Amzan mengakui memperoleh pengalaman berharga dalam penampilan pertama beliau pada temasya Sukan Komanwel dan akan cuba menerapkan­nya dalam kejohanan-kejohanan lain yang bakal disertainy­a.

“Ia sesuatu yang berbeza daripada ketika beraksi di Sukan SEA dan ia memberi satu pengalaman yang sangat berharga untuk saya. Pesaingan di Sukan Komanwel sangat kuat,” kata gimnas berusia 18 tahun ketika ditemui pemberita sebaik tiba dari Gold Coast, Australia di Lapangan Terbang Antarabang­sa Kuala Lumpur 2 (klia2) awal pagi semalam.

Menurutnya, pesaing khususnya dari negara tuan rumah, Australia, dan begitu juga dengan Kanada, England dan Cyprus adalah sangat hebat.

“Mereka mempunyai mentaliti dan fizikal yang kuat... rutin yang lancar sepanjang persembaha­n dan memiliki minda yang hebat. Saya mahu jadi seperti mereka,” katanya.

Walaupun hanya sebutir pingat perak yang dibawa pulang Izzah secara peribadi, melalui acara keseluruha­n berpasukan bersama-sama Amy Kwan Dict Weng dan Koi Sie Yan, beliau tidak terkilan kerana tidak memenangi sebarang pingat dalam aparatus individu biarpun layak beraksi dalam acara bola dan gelung individu.

Untuk rekod, Izzah menamatkan saingan akhir acara bola dan gelung individu, masing-masing di tempat keenam.

Pun begitu, ia sekali gus berjaya merealisas­ikan sasaran awal dirinya iaitu untuk melayakkan diri ke peringkat akhir aparatus individu. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia