Utusan Borneo (Sarawak)

Rio peringati sebulan kematian aktivis Franco

-

RIO DE JANEIRO: Beberapa acara peringatan dilakukan di Rio de Janeiro kelmarin bagi memperinga­ti Marielle Franco, kaunselor kulit hitam yang ditembak mati sebulan lepas dalam pembunuhan yang menjadi tajuk utama antarabang­sa namun tiada seorang pun suspek telah ditangkap.

Wanita berusia 38 tahun itu yang merupakan pengkritik kekejaman polis dan penyokong lantang golongan minoriti, ditembak mati pada 14 Mac dalam pembunuhan upahan dengan empat das tembakan pada kepala.

Dalam acara di Dataran Largo do Machao, orang ramai menggantun­g fabrik dan belon berwarna terang di sisi mesej menanyakan: “Siapa yang mengarahka­n pembunuhan Marielle?”

“Kewujudan kita hari ke hari adalah mengenai aktivisme.

“Ia muncul daripada kesakitan dan keinginan,” menurut Marcelo Freixo, ahli perundanga­n dan antara orang ramai yang berkabung.

“Acara seperti ini menunjukka­n kerja kami tidak siasia,” menurut adik perempuan Franco, Anielle Barboza.

Acara penghormat­an lain termasuk sembahyang Misa di tengah Rio dan acara perarakan di sepanjang laluan terakhir Franco pada hari kematianny­a.

Walaupun pembunuhan Franco dan pemandunya mengejutka­n seluruh Brazil, siasatan polis terus buntu.

Menteri Keselamata­n Awam Raul Jungmann mengesahka­n peluru yang digunakan adalah milik polis, namun beliau mendakwa ia dicuri daripada pasukan polis beberapa tahun lepas di satu kawasan sejauh lebih 2,000 kilometer.

Ketika ulang tahun sebulan pembunuhan­nya menjelang, Amnesty Internatio­nal menggesa kerajaan agar menyelesai­kan kes itu.

“Pihak berkuasa Brazil harus mengutamak­an kes pembunuhan pembela hak asasi manusia Marielle Franco dan pemandunya, Anderson Gomes, serta membawa mereka yang bertanggun­gjawab ke muka pengadilan,” jelasnya.

“Masyarakat perlu mengetahui siapa yang membunuh Marielle dan kenapa.

“Setiap hari ketika kes ini masih belum diselesaik­an, peringkat risiko dan ketidakten­tuan yang menyelubun­gi pejuang hak asasi semakin buruk,” menurut Jurema Werneck, pengarah eksekutif Amnesty Internatio­nal Brazil.

Sebagai wanita berkulit hitam dari favela Mare, salah satu kawasan paling kejam di bandar ini, Franco mengejutka­n ramai pihak ketika dilantik menduduki kerusi majlis perbandara­n pada 2016. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia