Utusan Borneo (Sarawak)

PPWM dilantik pemerhati tunggal PRU14 di Sarawak

-

SIBU: Persatuan Pengundi Wawasan Malaysia (PPWM) telah dilantik sebagai pemerhati tunggal bagi proses Pilihan Raya Umum (PRU14) di negeri ini.

Pengerusin­ya Dato Sri Law Ying Mee berkata, pelantikan PPWM cawangan Sarawak itu telah dimaklumka­n SPR pada 24 April lalu.

“Seramai 223 wakil PPWM dijangka menjalanka­n tugas mereka (pemerhati) sepanjang PRU14 bermula 28 April hingga 9 Mei depan,” katanya dalam sidang media di sini, semalam.

Katanya, ini merupakan kali pertama pihak persatuan dilantik menjadi pemerhati untuk proses pilihan raya umum.

Sebelum ini jelasnya, semua pemerhati pilihan raya PPWM telah menjalani proses penapisan data peribadi oleh SPR sebelum menentukan kelayakan mereka untuk menjadi pemerhati sah PRU14.

“Setiap pemerhati yang tersenarai juga telah menghadiri taklimat peranan sebagai pemerhati untuk menyiapkan diri dengan pengetahua­n asas berkaitan PRU14,” katanya.

Tambahnya, program takli- mat tersebut telah diadakan di Perpustaka­an Awam Sibu pada 14 April lalu.

Katanya, antara tugas-tugas wakil PPWM termasuk mengemukak­an laporan harian mengenai proses pilihan raya umum mulai hari Penamaan Calon sehingga Hari Mengundi tamat pada 9 Mei depan kepada SPR.

Dalam pada itu, katanya beliau menjangkak­an akan meletakkan lebih ramai pemerhati di kawasan ‘kerusi panas’ pada PRU Ke-14 ini.

“Kami menjangkak­an 20 pemerhati untuk bertugas di Selangau dan 25 di Sibu,” katanya.

Bagaimanap­un katanya, jumlah petugas akan ditentukan mengikut jumlah calon yang akan bertanding di setiap kerusi Parlimen di negeri ini kelak.

Beliau memberitah­u, 3,000 pemerhati PPWM akan menjalanka­n tugas sebagai pemerhati untuk PRU14 di seluruh negara.

“Saya berharap proses PRU14 ini akan berjalan lebih lancar daripada pilihan raya lepas tanpa banyak aduan dan masalah,” tambahnya.

 ??  ?? DISAHKAN: Law menunjukka­n surat pelantikan beliau sebagai Pengerusi PPWM cawangan Sarawak.
DISAHKAN: Law menunjukka­n surat pelantikan beliau sebagai Pengerusi PPWM cawangan Sarawak.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia