Utusan Borneo (Sarawak)

Peningkata­n kes amat membimbang­kan, KKM lancar garis panduan

- Oleh Adriana Mroon Ambrose

KUALA LUMPUR: Aeon Wellness meluaskan lagi rangkaian perniagaan­nya dengan membuka satu lagi cawangan kedainya di Sarawak, baru-baru ini.

Terletak di Aeon Mall Kuching Central, Aeon Wellness ini merupakan cawangan yang ke-56 di Malaysia dan yang pertama di Malaysia Timur. KUALA LUMPUR: Sempena hari terbuka pada bulan Mei 2018, Universiti Tunku Abdul Rahman ( UTAR) menganjurk­an pelbagai ceramah kerjaya, bengkel bimbingan kerjaya dan lawatan kampus berpandu untuk pelajar lepasan sekolah dan ibu bapa.

UTAR juga ingin mengalu-

Hadir pada majlis pelancaran tersebut ialah Pengurus Besar Perniagaan Kedai Khas Aeon Wellness Ahmad Fadzli Abu Bakar, Penolong Pengurus Besar Tsunamori Sato, Ketua Cawangan Nazeri Lagimin, Pengurus Kawasan Mazli Ahmad, Pengurus Pemasaran Kanan Cheng Lup Yee dan Pengurus Operasi Kanan Foong Poh Yoong.

Pada masa sama, Aeon alukan pelajar sekolah semasa untuk menyertai bengkel STEM, bengkel kreatif dan reka bentuk untuk mengenali Wellness turut mengadakan kerjasama eksklusif bersama Borneo Soap dan ini juga merupakan oulet yang pertama bagi Borneo Soap.

Seiring dengan pelancaran pertama tersebut, Borneo Soap kini menawarkan sabun organik promosi ‘Beli 3 Percuma 1’.

Sabun organik buatan tangan itu dihasilkan oleh Borneo Ke Dunia Sdn Bhd. bidang-bidang tersebut. Masuk adalah percuma.

Hari Terbuka UTAR akan diadakan pada 5 hingga 6 Mei di UTAR Sg Long, Kajang, Selangor dan UTAR Kampar, Perak. Untuk maklumat lanjut, sila hubungi Bahagian Promosi Program UTAR di 016-2233 557/559 atau layari study.utar.edu.my. SHAH ALAM: Sebanyak 162 kes kekerasan terhadap kakitangan Kementeria­n Kesihatan Malaysia (KKM) direkodkan pada tahun lepas, peningkata­n yang amat membimbang­kan berbanding tahun-tahun sebelumnya, kata Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah.

Menurut beliau, bagi tempoh tiga tahun antara 2013 sehingga 2015, hanya 44 kes dilaporkan.

“Bagi tahun lepas, kes kekerasan paling banyak dilaporkan melibatkan pegawai perubatan sebanyak 64 kes, jururawat 60 kes dan pembantu pegawai perubatan sebanyak 17 kes.

“Selangor merupakan negeri tertinggi yang merekodkan kes kekerasan iaitu sebanyak 43 kes diikuti oleh Terengganu dan Sarawak dengan masing-masing sebanyak 16 kes,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas melancarka­n modul latihan mencegah dan menangani kekerasan terhadap anggota di fasiliti KKM di Hospital Shah Alam di sini semalam, yang turut dihadiri Pengarah Kesihatan Selangor, Datuk Dr Khalid Ibrahim.

Dr Noor Hisham berkata menyedari kes kekerasan terhadap warganya semakin meningkat, KKM telah melancarka­n Garis Panduan Mencegah dan Menangani Kekerasan Terhadap Anggota di Fasiliti KKM pada tahun lepas, bagi memberi

Selangor merupakan negeri tertinggi yang merekodkan kes kekerasan iaitu sebanyak 43 kes diikuti oleh Terengganu dan Sarawak dengan masing-masing sebanyak 16 kes. Datuk Dr Noor Hisham Abdullah Ketua Pengarah Kesihatan

kesedaran dan rujukan kepada kakitangan­nya apabila menghadapi situasi kekerasan di tempat kerja.

Sementara itu, ketika ditanya sama ada KKM akan memberi pelepasan kepada kakitangan­nya untuk keluar mengundi pada Pilihan Raya Umum Ke-14, pada 9 Mei ini, beliau berkata kakitangan KKM yang mahu berbuat demikian boleh keluar mengundi sebelum atau selepas syif masing-masing.

“Bagi kakitangan yang sedang bekerja atau ‘on call’ mereka boleh mengundi secara undi pos, ini merupakan kali pertama kakitangan KKM dibenarkan mengundi secara undi pos,” katanya.

Menurut Dr Noor Hisham lagi, bagi pesakit yang ditahan di dalam wad yang mahu keluar mengundi, pihaknya boleh memberikan pelepasan kepada pesakit berkenaan, namun bergantung kepada keadaan kesihatan mereka. — Bernama

 ??  ?? CAWANGAN BAHARU: Aeon Wellness meluaskan lagi rangkaian perniagaan­nya dengan membuka satu lagi cawangan kedainya di Kuching, baru-baru ini.
CAWANGAN BAHARU: Aeon Wellness meluaskan lagi rangkaian perniagaan­nya dengan membuka satu lagi cawangan kedainya di Kuching, baru-baru ini.
 ?? — Gambar Bernama ?? LANCAR: Dr Noor Hisham (tengah) melakukan gimik Pelancaran Modul Latihan Mencegah dan Menangani Kekerasan Terhadap Anggota Di Fasiliti Kementeria­n Kesihatan sempena Sambutan Hari Keselamata­n dan Kesihatan Pekerjaan Sedunia 2018 di Shah Alam semalam.
— Gambar Bernama LANCAR: Dr Noor Hisham (tengah) melakukan gimik Pelancaran Modul Latihan Mencegah dan Menangani Kekerasan Terhadap Anggota Di Fasiliti Kementeria­n Kesihatan sempena Sambutan Hari Keselamata­n dan Kesihatan Pekerjaan Sedunia 2018 di Shah Alam semalam.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia