Utusan Borneo (Sarawak)

Lebih banyak pasar tani kekal akan dibina

-

KEMAMAN: Lebih banyak pasar tani kekal akan dibina di seluruh negara yang akan memudahkan orang ramai mendapat bekalan makanan dan barangan basah dengan harga lebih murah berbanding di tempat lain.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata kewujudan pasar tani kekal itu juga akan memberi keselesaan kepada pengunjung dan usahawan kerana ia dilengkapi pelbagai kemudahan asas seperti tempat berniaga yang berbumbung kekal dengan kemudahan bilik air, surau dan tempat makan yang selesa.

“Jadi selepas ini pengunjung dan usahawan akan dapat menjalanka­n urus niaga dengan lebih selesa dan kemudahan-kemudahan yang lain akan kita tambah dari semasa ke semasa.

“Berbanding sebelum ini, pasar tani hanya dibuka dengan meng- PUTRAJAYA: Kementeria­n Komunikasi dan Multimedia (KKMM) semalam melancarka­n Komuniti@KKMM yang bertujuan menyatukan semua badan kebajikan di bawah kementeria­n untuk menjalanka­n aktiviti secara bersama selari dengan Strategi Lautan Biru Kebangsaan (NBOS).

Program tersebut merupakan cetusan idea daripada Ketua Setiausaha (KSU) KKMM Tan Sri Dr Sharifah Zarah Syed Ah- gunakan kanopi atau gerai-gerai oleh peniaga serta tidak mempunyai kemudahan yang lengkap yang menimbulka­n kesulitan dan ketidaksel­esaan kedua-dua pihak,” katanya kepada pem-berita selepas membuat tinjauan ke Pasar Tani Kekal (PTK) Kerteh, di sini semalam.

Pasar tani berkenaan adalah yang ke-25 dibina di negara ini dan yang kedua di Terengganu.

Sementara itu, seorang peniaga sayur Zah Mat Ali, 55, berkata sejak PTK Kerteh dibuka pada 10 April lepas beliau dan peniaga lain dapat berniaga dalam keadaan selesa berbanding kawasan dan persekitar­an berniaga sebelum ini.

“Walaupun kami sudah mula berniaga di sini namun masih ramai pengunjung terutama penduduk tempatan yang belum tahu PTK ini telah beroperasi sepenuhnya, bagaimanap­un al- mad yang mahu mewujudkan komuniti KKMM yang kreatif dan mempunyai semangat kebersamaa­n antara gabungan wakil pekerja.

Gabungan wakil pekerja tersebut terdiri daripada Kelab KKMM, Persatuan Suri dan Anggota Perkhidmat­an Awam Malaysia (PUSPANITA), Majlis Bersama Jabatan (MBJ) dan Rakan Pembimbing Perkhidmat­an Awam (AKRAB).

Timbalan KSU ( Operasi) hamdulilla­h setakat ini kami masih mampu meraih pendapatan seperti sebelum ini.

“Dengan segala kemudahan yang telah disediakan di sini mungkin selepas ini pendapatan kami boleh meningkat lagi. Di samping menjamu selera di kedai makan di sini orang ramai turut boleh mendapatka­n bekalan makanan harian dan tidak perlu mencari di tempat lain lagi,” katanya.

Mohd Khairul Izwan Mohd Nor, 30, yang merupakan seorang peniaga ayam proses turut meluahkan rasa gembira apabila beliau dapat berniaga di tempat yang selesa dan berbumbung.

“Kami tak perlu risau lagi untuk berniaga apabila hari hujan kerana di sini kami dapat berlindung daripada cuaca panas dan hujan di samping keselamata­n kami dan barangan jualan kami lebih terjamin,” katanya. — Bernama

Komuniti@KKMM satukan badan kebajikan laksana aktiviti secara NBOS

KKMM Datuk Dr Mohd Ali Mohamad Nor yang merasmikan pelancaran Komuniti@KKMM mewakili Sharifah Zarah dalam ucapannya berkata program berkenaan adalah platform terbaik untuk kementeria­n dan agensi melaksanak­an penambahba­ikan dalam KKMM.

“Di samping itu juga, program ini akan turut dipanjangk­an kepada jabatan dan agensi di bawah KKMM untuk dilaksanak­an,” katanya. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia