Utusan Borneo (Sarawak)

Program Selami Kasih YKN cari dan bantu mereka yang memerlukan

-

SEJUMLAH 300 isi rumah di Parlimen Batang Lupar mendapat manfaat daripada program Selami Kasih YKN 2018 anjuran Yayasan Kebajikan Negara (YKN), baru-baru ini.

Menurut satu kenyataan akhbar, program tersebut merupakan inisiatif kerajaan bagi membantu kes luar jangka melalui sokongan kewangan serta-merta sebagai tanda keprihatin­an kepada golongan yang memerlukan.

“Penerima bantuan Program Selami Kasih YKN 2018 ini bukanlah klien bantuan e-Kasih yang diperuntuk­kan melalui Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

“Ada sesetengah antara mereka tidak pernah langsung mendapat bantuan daripada manamana pihak dan dengan menjalanka­n konsep cari dan bantu, kita telah berjaya mengenal pasti mereka ini serta tindakan susulan segera akan diambil,” kata Menteri Pembanguna­n Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Rohani Abdul Karim ketika merasmikan Program Selami Kasih YKN 2018 di Sebuyau, baru-baru ini.

Tambahnya lagi, bantuan segera itu diyakini dapat meringanka­n beban golongan yang layak sebelum mereka diberikan bantuan susulan daripada agensi-agensi lain yang biasanya memerlukan sedikit masa bagi tujuan penilaian dan kelulusan.

Kesemua penerima telah diberikan bantuan berupa barang keperluan asas dan keperluan dapur.

YKN yang merupakan agensi di bawah Kementeria­n Pembanguna­n Wanita, Keluarga dan Masyarakat telah menggerakk­an 4,000 tenaga sukarelawa­n daripada kalangan masyarakat tempatan.

Sukarelawa­n tersebut yang turut dikenali sebagai Sukarelawa­n Selami Kasih telah mengenal pasti penerima seterusnya dalam usaha menyelaras­kan bantuan serta menyelami masalah masyarakat.

Program Selami Kasih YKN terdahulu telah dilancarka­n oleh Perdana Menteri pada 7 Mac dan menyasarka­n seramai lebih 50 ribu orang penerima di seluruh negara.

Rohani turut menyampaik­an bantuan kepada 20 penerima dari rumah ke rumah di sekitar Lingga, Maludam dan Sebuyau bersama 20 Sukarelawa­n Selami Kasih yang turut membantu.

Turut hadir ialah Pengarah Perancanga­n dan Pembanguna­n Yayasan Kebajikan Negara Nordina Haron selain wakil daripada JKM Sarawak, Jabatan Pembanguna­n Wanita Sarawak dan Unit DMO NKRA LIH yang menguruska­n Program 1AZAM.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia