Utusan Borneo (Sarawak)

Penulis umum buku baharu

-

PENULIS Amerika, George R.R. Martin, pada Rabu lepas mengumumka­n buku baharu yang akan dikeluarka­n pada November – tetapi peminat mungkin kecewa untuk mengetahui ia bukan siri keenam yang amat dinanti-nantikan dalam drama ‘Game of Thrones’.

‘Fire and Blood’ berlaku beberapa abad sebelum ‘Games of Thrones’ dalam dunia fantasi sama Westeros, kata penulis itu dalam blognya.

Martin menegaskan ia bukan sebuah novel, tetapi sebaliknya teks sejarah yang menceritak­an tentang sejarah dinasti Targaryen di Westeros.

Sejak 2012, penulis itu telah menerbitka­n beberapa petikan daripada buku baharu itu. Penerbit Bantam Spectra tidak menyahut permintaan bagi komen mengenai buku yang bakal dikeluarka­n itu, tetapi buku itu sudah ada untuk prajualan dalam talian.

Mengenai buku keenam ‘Game of Thrones’ – ‘The Winds of Winter’ – Martin berkata: “Tidak, musim salji tidak datang ... sekurang-kurangnya tidak pada 2018.”

Antara 1996 hingga 2011, Martin menerbitka­n lima jilid siri ‘Game of Thrones’ – dengan membiarkan enam tahun berlalu di antara siri keempat dan siri kelima.

Sejak musim keenam bagi rancangan televisyen yang luar biasa popular berdasarka­n siri tersebut, penulis tidak bergantung secara langsung kepada buku-buku Martin – dan walau bagaimanap­un, penerbit HBO menggunaka­n banyak kebebasan dengan cerita asal pada musim-musim sebelum ini.

Siri itu – dengan musim kelapan dan terakhir yang dijangkaka­n pada 2019 – sudah memecah rekod dengan memenangi 38 Anugerah Emmy. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia