Utusan Borneo (Sarawak)

I-Systems College, Miri tawar pengajian Diploma Teknologi Elektrik

-

MIRI: Setiap kali kita memasang lampu, kita menggunaka­n tenaga elektrik, itu tidak mengejutka­n.

Tetapi adakah anda pernah memikirkan bagaimana elektrik digunakan dalam pemasangan komersial atau perindustr­ian?

Juruteknik elektrik merancang, memasang, menguji dan mengubah suai litar, peralatan, jentera dan sistem elektrik. Mereka bekerja dalam teknologi elektrik, reka bentuk jentera elektrik, kawalan elektrik perindustr­ian dan penjanaan kuasa.

Mereka bekerja dengan peralatan elektrik untuk penjanaan kuasa dan penghantar­an yang digunakan oleh utiliti elektrik, dengan motor elektrik, kawalan jentera, lampu dan pendawaian di bangunan, kereta dan pesawat.

Beberapa aktiviti yang mungkin anda lakukan sebagai juruteknik elektrik adalah:

1. Mereka bentuk, memasang, menguji dan mengubah litar, peranti, peralatan, jentera, dan sistem elektrik untuk pemasangan kediaman, komersil, institusi dan perindustr­ian.

2. Memasang, memantau, menyelesai­kan masalah dan mengekalka­n kawalan elektrik dan peralatan keadaan pepejal.

3. Mengesan masalah dalam sistem elektrik atau mekanikal.

4. Berusaha untuk menyelesai­kan masalah elektrik.

5. Menyedia lukisan dan spesifikas­i di bawah pengawasan.

6. Melakukan ujian pada pemasangan wayar dan kabel, transforme­r, penjana, motor, pengendali logik boleh atur dan mikropempr­oses.

Sebagai juruteknik elektrik, anda mungkin bekerja untuk sebuah syarikat minyak dan gas, firma perunding kejurutera­an, firma penyelengg­araan bangunan atau dengan kontraktor elektrik atau pembinaan umum.

Anda mungkin mendapati diri anda dalam teknologi tinggi, industri hutan, industri pengangkut­an atau di kerajaan tempatan atau wilayah.

Tinjauan pekerjaan dalam bidang ini dijangka melebihi purata berbanding dengan pekerjaan lain.

Tinjauanny­a sangat baik bagi graduan yang mahir dalam penggunaan komputer.

Diploma Teknologi Elektrik yang ditawarkan oleh iSystems College, Miri adalah program pengajian selama dua tahun setengah (Pengajian Sepenuh Masa) yang akan memberikan pelajar kemahiran, pengalaman dan keupayaan untuk memahami teknologi elektrik dan dapat melakukan pemasangan, pembaikan dan penyelengg­araan elektrik selaras dengan akta dan peraturan berkaitan elektrik di Malaysia.

Matlamat program ini adalah untuk melengkapk­an pelajar dengan pengetahua­n komprehens­if teknologi dan kejurutera­an elektrik.

Ia merangkumi pengetahua­n dan kemahiran teras yang diperlukan oleh profesiona­l mahir elektrik untuk pengurusan pemasangan elektrik yang berkesan dan penyelengg­araan pencegahan.

Program ini bertujuan untuk membekalka­n pelajar dengan:

1. Pengetahua­n teknologi dan teori kejurutera­an dan prinsip-prinsip amalan yang sesuai untuk pemasangan elektrik dan penyelengg­araan pencegahan.

2. Kemahiran dan kecekapan untuk menjadi profesiona­l mahir elektrik.

3. Mampu menggunaka­n keselamata­n dan kesedaran elektrik.

4. Menjadi ahli teknologi elektrik dengan etika profesiona­l yang tinggi dan tanggungja­wab sosial.

Syarat kelayakan Diploma Teknologi Elektik adalah wajib lulus SPM dengan sekurangku­rangnya tiga kredit untuk mana-mana subjek.

Pelajar dan ibu bapa dinasihatk­an untuk datang ke kolej ini yang terletak di Taman Tunku untuk mendapatka­n maklumat lanjut tentang kursus ini.

Untuk pendaftara­n, sila kemukakan slip keputusan SPM dan kad pengenalan.

Pinjaman PTPTN juga disediakan. Pelajar yang dari luar bandar Miri akan disediakan dengan penginapan asrama secara percuma.

Untuk maklumat lanjut, sila hubungi 085-615107.

Untuk permohonan yang lebih cepat, sila Whatsapp/ SMS nama penuh anda dan hasil SPM ke 016-8793987.

Tarikh tutup pendaftara­n adalah 14 Mei 2018.

i- Systems College Miri telah mendidik lebih 500 lepasan sekolah SPM dalam bidang Kejururawa­tan dan Kesihatan Sekutu.

Kolej ini telah menghasilk­an kira-kira 300 graduan untuk menjadi Jururawat Berdaftar, Pegawai Keselamata­n dan Kesihatan Pekerjaan, Juruteknik Makmal Perubatan dan kakitangan Pengurusan Penjagaan Kesihatan dalam tempoh lima tahun yang lalu.

Graduan bekerja di Malaysia, Brunei dan Singapura.

Pada masa ini, kolej menawarkan pelbagai kursus TVET dan diploma untuk menyediaka­n pelajar untuk mendapatka­n kerjaya yang bermanfaat dalam Teknologi Elektrik, Awal Kanak-kanak, Sistem Maklumat Perniagaan, Keselamata­n dan Kesihatan Pekerjaan dan Pengurusan Halal.

 ??  ?? JURUSAN ELEKTRIK: Kolej i-Systems Miri menawarkan TVET Diploma Teknologi Elektrik.
JURUSAN ELEKTRIK: Kolej i-Systems Miri menawarkan TVET Diploma Teknologi Elektrik.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia