Utusan Borneo (Sarawak)

Pola pengundian golongan muda sukar dijangka

-

GEORGE TOWN: Pola pengundian dalam kalangan orang muda pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) sukar dijangka memandangk­an kebanyakan mereka tidak terikat dengan sentimen politik, kata seorang penganalis­is politik.

Pensyarah Pusat Pengajian Sains Kemasyarak­atan, Universiti Sains Malaysia, Dr Azmil Tayeb berkata sebaliknya golongan muda lebih menumpukan isu yang memberi kesan langsung dan tidak langsung kepada pembanguna­n negara.

“Pola (pengundian) PRU14 memang susah untuk dijangka...sekarang ini kita ada bekas perdana menteri yang telah berkhidmat selama 22 tahun mewakili PPBM, PAS pula sudah tidak bersama Pakatan Harapan (PH) dan ada pula anak-anak pemimpin PAS yang bertanding atas tiket parti lain.

“Situasi itu menarik untuk dikaji kerana ia dapat mengukur kesetiaan pengundi sama ada kepada parti atau individu yang bertanding,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Beliau, yang membuat kajian pola pengundian di negara ini bersama beberapa pensyarah universiti tempatan itu berkata jika dilihat dalam konteks golongan muda atau yang kali pertama mengundi, isu seperti peluang pekerjaan, rumah mampu milik dan kos sara hidup adalah antara perkara yang dekat dengan mereka dan memerlukan penyelesai­an.

Azmil berkata golongan muda kini lebih matang dan lantang bersuara mengenai isu yang dihadapi mereka dan sukar untuk terpengaru­h dengan sentimen politik perkauman.

“Bagi saya, politik perkauman semakin tidak relevan terutama untuk orang muda... mereka lebih fokus kepada masalah kehidupan dan pendapatan seharian. Mereka (orang muda) tidak kisah siapa, asalkan yang boleh melaksanak­an atau menangani isu-isu ini (akan dipilih),” katanya.

Beliau berkata keadaan berbeza dengan pengundi yang lebih berusia dan sebahagian besar daripada golongan itu masih dipengaruh­i oleh sentimen politik perkauman.

Suruhanjay­a Pilihan Raya berkata daftar pemilih suku keempat 2017 yang mempunyai 14,940,624 pemilih berdaftar akan digunakan untuk PRU14.

Daripada jumlah itu 14,636,716 adalah pemilih biasa, 300,255 pengundi awal yang terdiri daripada tentera dan pasangan serta polis serta 3,653 pengundi tidak hadir luar negara. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia