Utusan Borneo (Sarawak)

Singapura dijangka tuan rumah persidanga­n Trump-Kim Jun ini

-

SEOUL: Presiden Amerika Syarikat (AS) Donald Trump dan Kim Jong Un dari Korea Utara adalah berkemungk­inan akan bertemu di Singapura pada bulan depan, menurut laporan semalam, ketika harapan terbentuk bagi rundingan yang tidak dijangka antara kedua-dua pemimpin tersebut.

Trump menyatakan pada hujung minggu bahawa kedua-dua belah pihak telah menetapkan satu tarikh dan lokasi bagi persidanga­n – yang pertama antara seorang presiden AS dan seorang pemimpin Korea Utara – tanpa memberi maklumat lanjut.

“Kami akan mengumumka­n ia tidak lama lagi,” Trump memberitah­u wartawan.

Persidanga­n mercu tanda akan dilakukan pada “pertengaha­n Jun”, akhbar Chosun Ilbo di Korea Selatan melaporkan semalam, memetik sumber diplomatik yang memetik Penasihat Keselamata­n Negara Trump, John Bolton.

Akhbar membayangk­an bahawa kebarangka­lian bagi Singapura menjadi tuan rumah pertemuan mercu tanda itu telah “bertambah sepenuhnya”, selepas satu keputusan oleh Trump untuk menjadi tuan rumah kepada presiden Korea Selatan Moon Jae-in di Rumah Putih pada lewat bulan ini, tanpa memberi penjelasan lanjut.

Bolton sudah menemui rakan sejawatann­ya dari Korea Selatan Chung Eui-yong di Washington pada lewat minggu lepas bagi membincang­kan rancangan untuk kedua-dua lokasi, menurut laporan media tempatan.

Satu laporan yang sama pada hujung minggu daripada agensi berita Yonhap di Korea Selatan turut menyatakan Singapura telah ditegaskan sebagai lokasi kegemaran bagi persidanga­n.

Trump sebelum itu mencadangk­an zon bebas tentera di antara kedua-dua negara Korea – kawasan bagi satu persidanga­n terbaharu antara Kim dan Moon – mungkin juga menjadi sebuah kawasan sesuai bagi pertemuann­ya dengan pemimpin Korea Utara.

Kawasan lain yang mungkin dilaporkan termasuk Mongolia dan Switzerlan­d.

Persediaan bagi mesyuarat mercu tanda telah mencapai momentum sejak persidanga­n Korea pada bulan lepas, yang melihat Pyongyang dan Seoul berjanji akan meneruskan usaha melengkapk­an penghapusa­n nuklear di semenanjun­g dan satu perjanjian damai rasmi bagi menamatkan Perang Korea 1950-53.

Korea Utara menawarkan untuk menutup kawasan ujian nuklearnya pada bulan ini – dan menjemput pakar AS bagi mengesahka­n tindakan tersebut.

Tanda- tanda lain yang kurang dramatik namun jelas kelihatan telah muncul setiap hari, termasuk Korea Utara menggerakk­an jamnya awal 30 minit pada awal Sabtu lepas bagi menyamai masa dengan Korea Selatan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia