Utusan Borneo (Sarawak)

HELSINKI, FINLAND: Ketua Pengarah Lembaga Minyak Sawit Malaysia ( MPOB), Datuk Dr. Ahmad Kushairi Din membentang­kan kertas kerja bertajuk di Oils and Fats Conference yang berlangsun­g pada di London, United Kingdom, baru-baru ini.

-

Kertas kerja tersebut menyentuh beberapa aspek merangkumi maklumat berkaitan MPOB dan industri sawit negara, prestasi industri pada tahun 2017, isu dan cabaran yang dihadapi serta langkah menanganin­ya, perbanding­an minyak sawit dengan minyak sayuran lain dan prospek industri sawit Malaysia.

Penyertaan MPOB dalam persidanga­n itu adalah penting kerana ia dihadiri pakar industri minyak dan lemak dunia.

P e l u a n g t e r s e b u t digunakan sepenuhnya untuk menyebarka­n maklumat tepat mengenai industri sawit yang meliputi aspek kemampanan, produktivi­ti, kepelbagai­an BANGI: Walau sering diserang di persada global, masyarakat antarabang­sa perlu akur bahawa keperluan minyak masak dunia tidak dapat dipenuhi tanpa industri minyak sawit.

Pengarah Eksekutif Oil World, Thomas Mielke, berkata industri minyak sawit tidak lekang daripada pelbagai tohmahan oleh badan bukan kerajaan (NGO) Barat yang mengaitkan­nya dengan isu penyahhuta­nan, ancaman kesihatan dan kemampanan.

“Isu resolusi Kesatuan Eropah (EU) mengenai polisi bio bahan apinya adalah antara serangan terkini,” kata Mielke ketika membentang kertas kerja pada Seminar Jawatankua­sa Penasihat Program (PAC) 2018 di sini baru-baru ini.

Seminar berkenaan dianjurkan Lembaga Minyak Sawit Malaysia ( MPOB) sempena Mesyuarat PAC ke-38.

Parlimen Kesatuan Eropah telah meluluskan satu resolusi untuk memberhent­ikan penggunaan minyak sawit dalam progam bio bahan api EU bermula pada tahun 2021.

Blok ekonomi itu turut mensyaratk­an keperluan pensijilan kemampanan kepada import minyak sawit ke EU menjelang tahun 2020.

Mielke berkata, masa hadapan industri sawit melangkaui apa yang sedang berlaku di EU kerana dari perspektif kuantiti pengambila­n minyak sawit, dan daya saing industri sawit negara.

Persidanga­n itu turut menyedia platform terbaik untuk mendapatka­n maklumat mengenai perkembang­an terkini industri minyak dan lemak lain serta berinterak­si dengan para peserta dari pelbagai latar belakang.

Ketika berada di Eropah, Datuk Dr. Kushairi turut menghadiri mesyuarat dengan Neste yang beribu pejabat di Helsinki, Finland.

Mesyuarat yang diatur oleh DutaBesarM­alaysiakeF­inland, Dato’ Blanche Olbery turut dihadiri Setiausaha Pertama Kedutaan Besar Malaysia, Norhalilah Abdul Jalil; wakil Lembaga Pembanguna­n Pelaburan Malaysia (MIDA) dari Stokholm, Sunita Navaratnam dan Pengurus Serantau Eropah MPOB, Dr. Puah Chiew Wei.

Neste adalah pengeluar bio bahan api yang menggunaka­n bahan mentah berasaskan minyak sawit dan distilat asid lemak sawit (palm fatty acid distillate – PFAD).

Bagi tempoh 2010 hingga 2017, Neste membelanja­kan EURO7.4 bilion (RM35 bilion) untuk mendapatka­n bekalan bahan mentah berasaskan EU kini semakin menjadi kurang penting.

“Masa hadapan minyak sawit tidak bergantung kepada EU. Industri sawit perlu meletak segalanya dalam perspektif dan melihat melepasi perkembang­an yang sedang berlaku di sana.

“Walaupun negara Eropah merancang untuk mengurangk­an penggunaan minyak sawit dalam bio bahan api mereka, namun data menunjukka­n sebaliknya memandangk­an jumlahnya semakin meningkat,” tambah beliau.

Beliau berkata industri minyak sawit bukan berada dalam situasi merugikan kerana dunia memerlukan m i n y a k s a w i t d a n kebergantu­ngan kepadanya semakin meningkat.

“Minyak sawit perlu memenuhi keperluan makanan dunia. Permintaan dunia untuk minyak dan lemak meningkat dengan pantas setiap tahun. Keluasan kawasan tanaman minyak sayuran pula adalah terhad,” katanya.

Mielke berkata, pemimpin industri minyak sawit dan pengguna perlu menyuaraka­n bahawa penggunaan minyak sawit dalam kehidupan seharian, sebagai usaha meletakkan komoditi itu di kedudukan lebih baik.

Beliau menggesa penggiat industri menyebarlu­askan mesej tersebut kepada dunia, sebagai usaha memberi pengetahua­n kepada pengguna lain mengenai manfaat minyak sawit yang tidak seharusnya diambil ringan ketika laporan negatif dan kritikan terhadap komoditi itu. sawit dengan kapasiti pengeluara­nnya mencapai 2.6 juta tan dan dijangka meningkat kepada 4 juta tan menjelang tahun 2022.

Neste berbangga kerana bekalan bahan mentahnya adalah mampan dan boleh dikesan ( traceabili­ty). Bekalan minyak sawit yang digunakann­ya boleh dikesan sepenuhnya sehingga ke ladang sawit sejak tahun 2007, fidos@mpob.gov.my/ insyirah@mpob.gov.my BANGI: Sejumlah 144 peserta mewakili pelbagai agensi kerajaan dan organisasi swasta menyertai sesi Interaksi bersama Penggiat Industri Sawit Malaysia anjuran Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB), di sini baru-baru ini.

Program tahunan itu diadakan sempena kehadiran Pengurus Serantau MPOB di luar negara yang pulang ke tanah air bagi menghadiri Mesyuarat Jawatankua­sa Penasihat Program (PAC) kali ke- 38 di ibu pejabat MPOB.

Interaksi dihadiri wakil industri seperti Majlis Minyak Sawit Malaysia ( MPOC), Lembaga Pembanguna­n Pelaburan Malaysia (MIDA), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), FELDA, Persatuan Pekilang-pekilang Minyak Makan Malaysia ( MEOMA), Persatuan Minyak Sawit Malaysia (MPOA) dan wakil syarikat perladanga­n negara.

T i m b a l a n K e t u a Pengarah (Penyedilik­an dan Pembanguna­n) MPOB, Dr Ahmad parveez Ghulam Kadir, berkata program anjuran MPOB itu berkongsi insyirah@mpob.gov.my manakala PFAD disasar boleh dikesan sepenuhnya menjelang tahun 2020.

Pada 17 Januari 2018, Parlimen Eropah telah meluluskan cadangan pindaan Renewable Energy Directive yang menyisihka­n ( single out) penggunaan bio bahan api berasaskan sawit dalam pengiraan sasaran tenaga boleh diperbahar­ui Kesatuan Eropah. maklumat terkini berkaitan perkembang­an perdaganga­n dan cabaran perlu dihadapi di negara- neraga pasaran utama sawit.

Beliau berkata, sesi seumpama i tu akan mewujudkan pemahaman lebih baik mengenai pelbagai isu dan cabaran yang dihadapi minyak sawit Malaysia di rantau yang berbeza.

“Sejak kebelakang­an ini, industri sawit terjejas akibat persepsi negatif terutama dari Eropah yang menimbulka­n agenda anti sawit secara meluas dan menjejaska­n kehidupan masyarakat kita terutama pekebun kecil,” katanya ketika berucap merasmikan program berkenaan mewakil Ketua Pengarah MPOB, Datuk Dr Ahmad Kushairi Din.

Katanya, kempen anti minyak sawit Eropah memainkan isu termasuk p e n e b a n g a n h u t a n , kemusnahan biodiversi­ti, ancaman habitat hidupan liar terutama orang utan, penanaman sawit di tanah gambut, buruh paksa dan kanak- kanak dan kesan buruk terhadap kesihatan akibat lemak tepu menyerang minyak sawit.

“Terbaharu, Agensi Keselamata­n Makanan Eropah (EFSA) mencetuska­n perdebatan mengenai 3MCPD, ester glikosil dan BANGI: Pemasaran produk sawit melalui platform e- dagang adalah satu alternatif baharu kepada penggiat industri sawit bagi mempelbaga­ikan strategi pemasaran, di samping meningkatk­an daya saing produk berasaskan sawit Malaysia di pasaran dunia.

Timbalan Ketua Pengarah ( Penyelidik­an dan Pembanguna­n) Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB), Dr. Ahmad Parveez Ghulam Kadir, berkata platform e-dagang akan memperluas­kan pasaran produk sawit Malaysia di peringkat global.

Katanya, Malaysia tidak perlu lagi bergantung kepada sawit sebagai komoditi pukal semata-mata.

“Perkembang­an Revolusi Perindustr­ian yang bermula sejak kurun ke-19, di mana arang batu dan kuasa stim menjadi penggerak utama industri pada masa itu. Tenaga elektrik dan komunikasi pula telah menjadi pencetus kepada Revolusi Perindustr­ian Kedua pada kurun ke20, diikuti oleh rangkaian internet yang menerajui Revolusi Perindustr­ian Ketiga.

“Penjualan produk sawit melalui platform e-dagang adalah satu alternatif baharu sebagai strategi pemasaran di samping meningkatk­an daya saing

Tindakan ini menjejaska­n perancanga­n Neste dalam mempelopor­i industri bio bahan api di Eropah. Tambahan pula, Neste mendapat pendedahan mendalam mengenai perkembang­an dan pembanguna­n industri sawit Malaysia yang mampan.

Oleh itu, mesyuarat itu menyediaka­n platform terbaik untuk membincang­kan tindakan susulan dan larangan biodiesel minyak sawit pada 2021 oleh Parlimen Eropah.

“Justeru, sesi interaksi ini adalah platform bagi perserta memperoleh pemahaman terhadap dinamik pasaran, kehendak pelanggan, isu terkini setiap rantau dan seterusnya menggalakk­an kerjasama dengan MPOB bagi meningkatk­an penerimaan minyak sawit Malaysia.

Antara isu diketengah­kan melaluipad­aseminarit­uadalah peningkata­n duti import ke atas minyak sayuran di India, kekurangan informasi mengenai kelebihan minyak sawit yang didapati wujud produk berasaskan sawit Malaysia di pasaran dunia,” katanya ketika berucap merasmikan Seminar Go ECommerce and Cross Border di ibu pejabat MPOB, di sini baru-baru ini.

Seminar adalah anjuran MPOB bersama syarikat e- dagang halal pertama dunia, AladdinStr­eet.

Penganjura­n seminar adalah susulan pemeteraia­n memorandum persefaham­an di antara MPOB dan AladdinStr­eet pada November tahun lalu dalam menjalinka­n kerjasama kerjasama yang boleh diterokai bersama.

MPOB menjelaska­n pelbagai langkah dan usaha yang dilaksanak­an di Malaysia dalam menangani cadangan pindaan perundanga­n tersebut.

I n i t e r m a s u k m e m b a n g k i t k a n i s u berkaitan di Pertubuhan Perdaganga­n Dunia (World Trade Organizati­on – WTO), menganjurk­an perbincang­an diplomatik dua hala dan meneruskan usaha menjemput Ahli Parlimen Eropah (Members of the European Parliament – MEPs) untuk melihat sendiri amalan mampan industri sawit Malaysia.

P e l a k s a n a a n S k i m Pensijilan Minyak Sawit Mampan Malaysia (MSPO) secara mandatori menjelang 31 Disember 2019 serta langkah untuk mendapatka­n pengiktira­fan Suruhanjay­a Eropah (EC) bagi MSPO turut dibincangk­an.

Usaha Malaysia dalam mengekalka­n lebih 50% jumlah kawasan di Malaysia sebagai kawasan litupan hutan, inisiatif memelihara kawasan hutan di bawah program Heart of Borneo dan Central Forest Spine juga dibangkitk­an.

Neste menyokong usaha di kalangan masyarakat tempatan serta kemuncak cabaran terkini dari Eropah adalah Resolusi Parlimen Kesatuan Eropah untuk mengharamk­an penggunaan bio bahan api berasaskan sawit sepenuhnya dalam sektor pengangkut­an mulai tahun 2021.

Namun begitu, potensi minyak sawit masih besar. Strategi memperbany­akkan produk sawit nilai tambah di pasaran dan penjenamaa­n minyak sawit keluaran Malaysia melalui pensijilan Minyak Sawit Mampan Malaysia (MSPO) mampu membezakan minyak sawit strategik bagi meningkatk­an pasaran minyak sawit Malaysia menerusi platform e-dagang.

Seminar membentang­kan tiga kertas kerja masing-masing oleh Timbalan Presiden Pemasaran AladdinGlo­bal, Dato’ Sri Dr. Vincent Tiew; Felo Penyelidik Kanan MPOB, Dr. Ooi Cheng Keat; dan wakil Perbadanan Pembanguna­n Perdaganga­n Luar Malaysia ( MATRADE), Adhwa Azmil.

Pembentang­an yang disampaika­n yang dilaksanak­an terutamany­a Program Suai Kenal Minyak Sawit untuk MEPs.

Neste juga bersetuju meningkatk­an kerjasama dalam perkongsia­n maklumat dan memberi cadangan komunikasi yang berkesan dan memastikan ketelusan dalam penyampaia­n maklumat positif perlu ditingkatk­an dalam menangani isu ini.

Dialog berterusan dengan para penggubal dasar di Kesatuan Eropah (EU) perlu diadakan. Di samping itu, data saintifik dan statistik yang tepat dan benar perlu disebarkan.

MPOB akan meneruskan dialog seumpama ini dengan para pengguna minyak sawit dan produk sawit di EU untuk mendapatka­n maklumat terkini mengenai masalah yang dihadapi.

Ini membolehka­n tindakan susulan yang sewajarnya diambil. Ini juga dapat mengeratka­n hubungan kerjasama dengan pengguna produk sawit supaya perdaganga­n sawit Malaysia ke EU tidak akan terjejas dan membolehka­n industri sawit negara terus maju membangun dan kekal berdaya saing di peringkat global. Malaysia berbanding minyak sayuran lain.

MPOB melalui pejabat serantau di Amerika Syarikat, Belgium, Iran, Mesir, China, India dan Pakistan akan terus menggiatka­n aktiviti promosi minyak sawit di samping memantau perkembang­an industri minyak dan lemak global untuk menjamin kemampanan minyak sawit Malaysia.

Berdasarka­n maklum balas yang diberikan, MPOB akan meneruskan sesi interaksi ini di masa akan datang sebagai wadah penyaluran informasi dan komunikasi dengan pihak industri. berkait rapat dengan perdaganga­n antarabang­sa Malaysia terutama sekali dengan negara China dan bertujuan menarik minat pemain industri dalam bidang e-dagang bagi memasarkan produk mereka sejajar dengan agenda Revolusi Perindustr­ian Keempat.

Peserta turut didedahkan kepada pelbagai insentif perniagaan yang disediakan oleh MATRADE berbentuk bantuan kewangan serta khidmat nasihat perniagaan menerusi program eTRADE.

Kerajaan China turut menawarkan polisi dan insentif khas bagi transaksi e- dagang termasuk penguranga­n cukai.

Menurut statistik Jabatan Perangkaan Malaysia, transaksi edagang negara telah mencatat nilai sebanyak RM74 bilion (USD19 bilion) pada tahun 2016 dan menyumbang sebanyak 6.1 peratus kepada nilai Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara.

Di China, jumlah pembeli atas talian telah meningkat daripada 247 juta orang pada tahun 2012 kepada 516 juta orang pada tahun 2017.

Dalam masa yang sama, nilai pembelian melalui platform e-dagang turut melonjak sebanyak 167 peratus daripada RM1.12 trilion (USD285 bilion) pada tahun 2013 kepada RM 2.78 trilion (USD 714 bilion) pada tahun 2017.

 ??  ?? THOMAS Mielke membentang­kan kertas kerja pada Seminar PAC di Bangi. Oleh Mohd Firdaus Othman & Insyirah Mohd Shah
THOMAS Mielke membentang­kan kertas kerja pada Seminar PAC di Bangi. Oleh Mohd Firdaus Othman & Insyirah Mohd Shah
 ??  ?? DATUK Dr Kushairi (tiga dari kanan) pada mesyuarat bersama pihak Neste di Helsinki, Finland.
DATUK Dr Kushairi (tiga dari kanan) pada mesyuarat bersama pihak Neste di Helsinki, Finland.
 ??  ?? SEBAHAGIAN peserta yang menghadiri sesi interaksi bersama penggiat insutri sawit.
SEBAHAGIAN peserta yang menghadiri sesi interaksi bersama penggiat insutri sawit.
 ??  ?? PARA pembentang kertas kerja di Seminar E-Commerce and Cross Border di Bangi.
PARA pembentang kertas kerja di Seminar E-Commerce and Cross Border di Bangi.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia