Utusan Borneo (Sarawak)

Jangan eksploitas­i hasrat kerajaan untuk beri manfaat kepada rakyat

-

PUTRAJAYA: Peniaga di seluruh negara dikehendak­i menyalurka­n penjimatan daripada penetapan kadar Cukai Barang dan Perkhidmat­an (GST) standard enam peratus kepada kadar sifar mulai 1 Jun ini dalam bentuk harga yang lebih rendah kepada pengguna.

Ketua Pengarah Kastam Datuk Seri Subromania­m Tholasy berkata peniaga juga diseru untuk tidak mengeksplo­itasi hasrat kerajaan menurunkan harga barangan dan seterusnya memberi manfaat kepada pengguna.

Beliau berkata kerajaan tidak akan melaksanak­an Cukai Jualan dan Cukai Perkhidmat­an (SST) pada 1 Jun ini dan akan mengumumka­n tarikh pelaksanaa­nnya kemudian.

“Oleh itu, semua peniaga hendaklah melaksanak­an penurunan harga barang dan perkhidmat­an berikutan cukai barang dan perkhidmat­an yang dikenakan pada kadar enam peratus akan disifarkan mulai 1 Jun ini,” katanya dalam kenyataan, di sini semalam.

Kementeria­n Kewangan sebelum ini mengumumka­n bekalan barang dan perkhidmat­an yang dibuat di dalam Malaysia serta barang dan perkhidmat­an yang diimport akan dikenakan GST pada kadar sifar, berkuat kuasa mulai 1 Jun ini.

Subromania­m berkata semua peniaga yang berdaftar GST perlu mematuhi penetapan pengenaan kadar sifar tersebut.

Oleh itu, semua peniaga hendaklah melaksanak­an penurunan harga barang dan perkhidmat­an berikutan cukai barang dan perkhidmat­an yang dikenakan pada kadar enam peratus akan disifarkan mulai 1 Jun ini. Datuk Seri Subromania­m Tholasy Ketua Pengarah Kastam

Katanya kerajaan akan mengambil langkah- langkah tegas bagi memastikan harga barang dan perkhidmat­an yang ditetapkan adalah mematuhi Akta Kawalan Harga dan Antipencat­utan 2011.

Peniaga boleh merujuk soalan lazim berkaitan tempoh peralihan enam peratus kepada kadar sifar yang telah dimuat naik dalam laman web www.customs.gov.my dan portal gst.customs.gov. my. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia