Utusan Borneo (Sarawak)

Hormati semua tetamu Hari Gawai Dayak

Ketepi perbezaan politik, agama, bangsa, semua tetamu wajar dijemput ke rumah panjang

- Oleh Watt Zacchaeus

BALINGIAN: Masyarakat rumah panjang di sini digesa terus mengekalka­n sikap hormat menghormat­i semua tetamu yang hadir ke rumah panjang pada musim perayaan Hari Gawai Dayak tanpa mengira perbezaan fahaman politik, agama dan bangsa.

Kaunselor Raymond Joseph Tanin berkata, pada musim perayaan semua tetamu wajar dijemput hadir ke rumah panjang.

“Sudah semestinya kita sebagai tuan rumah menerima tetamu dengan hati terbuka tanpa mengira siapa yang datang.

“Hari Gawai Dayak hendaklah disambut dengan gembira dan mengamalka­n sikap keterbukaa­n tanpa mengira perbezaan fahaman politik.

“Masa untuk berpolitik sudah pun berlalu,” katanya berucap mewakili Ahli Dewan Undangan Negeri ( ADUN) Balingian Abdul Yakub Arbi pada program kunjungan Hari Gawai Dayak ke beberapa rumah panjang di kawasan Balingian di sini, baru-baru ini.

Kaunselor Raymond Joseph Tanin Setiausaha PBB Cawangan Balingian

Pada kunjungan itu, Raymondber­samarombon­gan turut berkunjung ke Rumah Bonny, Rumah Langi, Rumah Latip, Rumah Sandin dan Rumah Janin di kawasan Bayan Tasek dan Sungai Stuan Besar dekat Balingian.

Beliau yang juga setiausaha Parti Pesaka Bumiputera Bersatu ( PBB) Cawangan Balingian merangkap T i m b a l a n P e n g e r u s i SABERKAS Cawangan Balingian membidas sikap perbezaan politik dan sering terjadi kepada segelintir tuai rumah di negeri ini yang menolak tetamu daripada parti politik yang berbeza datang ke rumah-rumah panjang pada musim perayaan ini.

“Namun kita di kawasan DUN Balingian ini semuanya baik- baik belaka di mana pendudukny­a sangat ramah dan mengalu- alukan kita datang ‘ ngabang’ (berkunjung) pada Hari Gawai Dayak ini.

“Apa yang menarik, setiap tetamu yang hadir termasuk rombongan saya pada hari ini disambut seolah- olah seperti menteri mahupun wakil rakyat.

“Itulah yang seronoknya. Justeru, saya nasihatkan anda di rumah panjang kekalkanla­h tradisi sebegini untuk semua tetamu yang hadir bagi membuatkan pengunjung seronok untuk datang lagi,” tambahnya.

R a y m o n d t u r u t mengingatk­an penduduk rumah panjang agar tidak terlalu mengambil minuman beralkohol serta sentiasa mengutamak­an aspek-aspek pemakanan sihat pada musim perayaan ini.

“Kesihatan adalah perkara nombor satu dalam kehidupan seharian kita. Oleh yang demikian, jangan abaikan kesihatan anda pada musim Gawai Dayak ini. “Kitatidakm­ahulepasGa­wai Dayak ini ramai yang sakit mahupun masuk hospital,” tambahnya berseloroh.

 ??  ?? RAIKAN BERSAMA: Raymond (belakang sekali, berdiri tengah) ketika merakam kenangan bersama penduduk Rumah Langi, Sungai Stuan Besar, Kuala Balingian pada ‘ngabang’ Gawai Dayak, baru-baru ini.
RAIKAN BERSAMA: Raymond (belakang sekali, berdiri tengah) ketika merakam kenangan bersama penduduk Rumah Langi, Sungai Stuan Besar, Kuala Balingian pada ‘ngabang’ Gawai Dayak, baru-baru ini.
 ??  ?? SEDEKAH: Yakub (dua kanan) menyerahka­n bungkusan bubur dan buah kurma kepada salah seorang penerima.
SEDEKAH: Yakub (dua kanan) menyerahka­n bungkusan bubur dan buah kurma kepada salah seorang penerima.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia