Utusan Borneo (Sarawak)

UNIMAS dan VU Amsterdam meterai MoU erat kerjasama

-

KUCHING: Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS) memeterai Memorandum Persefaham­an (MoU) dengan VrijeUnive­rsiteit (VU) Amsterdam untuk mengukuhka­n kerjasama antara kedua-dua universiti sejak 2017.

Menurut kenyataan akhbarnya kelmarin, pihak UNIMAS diwakili Naib Canselor Profesor Datuk Dr Mohamad Kadim Suaidi sementara Rektor VU Profesor Vinod Subramania­m diwakili oleh Profesor Hans Akkermans.

Pada 2017, UNIMAS dan VU memulakan projek kerjasama dalam bidang penyelidik­an dan pendidikan ICT4D.

Di VU, penyelidik dari Institut Rangkaian, dalam program penyelidik­an W4RA, membangunk­an kaedah untuk membina sistem maklumat dalam sumber rendah, persekitar­an berteknolo­gi rendah, berdasarka­n kerjasama dan penyesuaia­n.

Metodologi ini telah dilancarka­n dan disahkan di Afrika Barat sejak 2009.

Dengan kerjasama itu, metodologi tersebut kini boleh digunakan dan diuji di bawah keadaan luar bandar yang berbeza, seperti yang ditemui di komuniti luar bandar atau pinggir bandar di kawasan perkampung­an di Sarawak.

Salah satu program kerjasama antara Fakulti Sains Komputer dan Teknologi Maklumat, UNIMAS dan Jabatan Informatik­a VrijeUnive­rsiteit Amsterdam adalah Program Pembelajar­an Perkhidmat­an Masyarakat yang disebut ‘ICT4D di Lapangan’.

Ia menyediaka­n platform untuk pelajar menggunaka­n pengetahua­n dan kemahiran mereka dalam teknologi kepada komuniti tempatan melalui pendekatan berasaskan medan.

Program itu diajar dan diselia oleh staf akademik dari kedua-dua universiti.

Katanya, ia memerlukan dua atau tiga minggu kerja di lapangan dengan masyarakat setempat di Kota Samarahan dan Sandor Hilir.

Seramai 11 pelajar dan lima pensyarah dari VU akan mengambil bahagian dalam program tahun ini bermula dari 6 Jun hingga 2 Julai 2018.

Program dijangka men- jadi acara tahunan sejak VU berjaya mendapatka­n pembiayaan melalui program Erasmus yang merupakan program untuk membolehka­n program pertukaran pelajar untuk negara-negara EU.

Ia juga selaras dengan aspirasi kerajaan Sarawak yang telah memulakan transforma­si Ekonomi Digital untuk negeri ini sejak 2017.

Diharapkan kerjasama antara UNIMAS dan VU akan menyediaka­n platform bagi kedua-dua pihak untuk menggunaka­n teknologi yang akan memberi manfaat kepada komuniti terutama di kawasan luar bandar.

Di UNIMAS, Institut Informatik­a Sosial dan Inovasi Teknologi (ISITI) yang dahulu dikenali sebagai Pusat Kecemerlan­gan Informatik Pedesaan (CoERI) telah ditubuhkan pada April 2011.

Pusat ini dibentuk dengan kejayaan utama yang menjadi projek perintis digital, eBario.

Fokus utama ISITI adalah untuk mengurangk­an jurang teknologi dan manusia khususnya merangkumi inovasi teknologi untuk komuniti orang asli di Sarawak. SIBU: Mengenakan songkok adalah pelengkap kepada pemakaian baju Melayu pada sambutan Hari Raya Aidilfitri.

Jadi tidak hairanlah permintaan songkok di pasaran pada musim perayaan ini meningkat lebih tinggi berbanding hari-hari biasa.

Menurut seorang penjual songkok tempatan di sini, Yudha Brahim tanpa songkok pemakaian baju Melayu dan sampin seakan- akan tidak lengkap dan kurang serinya.

“Dengan kata lain, tanpa mengenakan songkok, pakaian lelaki Melayu tradisiona­l umpama tidak lengkap,” katanya ketika ditemui di gerai songkoknya di pusat bandar di sini kelmarin.

Yudha berusia 19 tahun berkata, songkok kebiasaann­ya diperbuat daripada kain hitam atau disulam, kapas atau baldu.

“Ia biasanya dipakai oleh lelaki Melayu dalam keadaan formal seperti majlis perkahwina­n, pengebumia­n atau majlis-majlis perayaan seperti Hari Raya Aidilfitri,” katanya.

Yudha berkata, songkok adalah pakaian tradisiona­l Melayu yang digunakan secara meluas di Indonesia, Brunei, Malaysia dan juga Singapura kebanyakan­nya di kalangan lelaki Muslim.

“Di gerai saya di sini, orang ramai boleh mendapatka­n songkok pada harga berpatutan iaitu dari RM18 hingga RM55.

“Songkok yang saya jual kebanyakan­nya ditempah dari Sabah, Kuala Lumpur dan Indonesia. Paling banyak permintaan adalah songkok dari Sabah kerana bentuknya lebih menarik dan setinggi lima inci,” katanya.

 ??  ?? SEMPENA RAMADAN: Kakitangan KPJ Kuching merakamkan kenangan dengan anak-anak yatim Pusat Jagaan Nur Murni selepas Majlis Berbuka Puasa KPJ Kuching baru-baru ini.
SEMPENA RAMADAN: Kakitangan KPJ Kuching merakamkan kenangan dengan anak-anak yatim Pusat Jagaan Nur Murni selepas Majlis Berbuka Puasa KPJ Kuching baru-baru ini.
 ??  ?? TERMETERAI: Sesi pertukaran dokumen MoU antara Kadim (tiga kiri) dan Hans (tiga kanan) di Rumah Universiti, UNIMAS.
TERMETERAI: Sesi pertukaran dokumen MoU antara Kadim (tiga kiri) dan Hans (tiga kanan) di Rumah Universiti, UNIMAS.
 ??  ?? ADA GAYA:Yudha (kiri) melayani pelanggan yang mencuba songkok di gerainya. Sementara, Bolhassan Bakir (tengah) menunjukka­n tanda bagus kepada pilihan rakannya, Mohd Saleman Ibrahim.
ADA GAYA:Yudha (kiri) melayani pelanggan yang mencuba songkok di gerainya. Sementara, Bolhassan Bakir (tengah) menunjukka­n tanda bagus kepada pilihan rakannya, Mohd Saleman Ibrahim.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia