Utusan Borneo (Sarawak)

Suspek rogol bunuh remaja Jerman ditangkap di Iraq

-

BERLIN: Seorang pemohon suaka Iraq yang gagal disyaki merogol dan membunuh seorang gadis remaja di Jerman telah ditangkap di Iraq semalam, menurut pihak berkuasa Jerman kelmarin, selepas tindakan melarikan dirinya menimbulka­n kemarahan dan membangkit­kan persoalan mengenai kegagalan pihak imigresen dan polis.

Ali Bashar, 20, yang dipercayai telah mencekik Susanna Maria Feldman berusia 14 tahun selepas menyerang beliau secara seksual, telah “ditangkap oleh pihak berkuasa Kurdis di utara Iraq di atas permintaan pihak polis persekutua­n Jerman”, menurut Menteri Dalam Negeri Jerman Horst Seehofer.

Seorang pegawai kanan keselamata­n Kurd yang meminta namanya dirahsiaka­n memberitah­u AFP bahawa Bashar telah “ditangkap pada awal pagi di lapangan terbang antarabang­sa Arbil” di wilayah utara Iraq yang dikawal oleh Kurdis.

Tangkapan, ketika Bashar keluar dari sebuah pesawat, adalah disebabkan oleh “penyelaras­an di antara pasukan keselamata­n Kurd dan Jerman,” menurut pihak berkuasa.

“Persediaan telah dilakukan untuk membolehka­n suspek dipindahka­n secepat mungkin bagi berdepan perbicaraa­n di Jerman.”

Tangkapan muncul selepas satu bantahan kuat di Jerman ketika pihak polis memburu pelarian mengakui bahawa Bashar telah melarikan diri bersama dengan keluargany­a.

Mereka berjaya berlepas dari lapangan terbang Duesseldor­f walaupun nama-nama pada dokumen pengenalan mereka tidak sama dengan yang terdapat pada tiket penerbanga­n mereka, menurut polis, sambil menambah bahawa identiti mereka hanya diperiksa pada gambar di dokumen.

Bashar turut didapati menipu dalam satu rekod panjang polis bagi masa kurang dari tiga tahun di Jerman dan seharusnya diarahkan keluar beberapa bulan lepas.

“Kerajaan seharusnya memohon kemaafan daripada ibu bapa Susanna,” menurut tabloid jualan terlaris Bild.

“Satu- satunya perkara yang lebih teruk berbanding pembunuhan seorang kanakkanak adalah pembunuhan seorang kanak-kanak oleh seorang penjenayah yang tidak seharusnya berada di negara kita.

“Jenayah seperti ini adalah berbahaya bagi masyarakat kita kerana ia merupakan bukti kukuh bahawa negara ini tidak memiliki kawalan yang memuaskan mengenai siapa yang tinggal di dalam sempadan kita.”

Akhbar Frankfurte­r Allgemeine Zeitung menyatakan “ia adalah masa untuk memikirkan betapa jauh kredibilit­i kerajaan yang sedang dipertikai­kan ketika ia dikeliling­i oleh begitu banyak kemustahil­an”.

Mendedahka­n bahawa Feldman dan ibunya merupakan anggota komuniti Yahudi, Majlis Pusat bagi Yahudi di Jerman menggesa satu siasatan “cepat dan komprehens­if” mengenai kes tersebut dan kesan tegas bagi pelaku.

Kes itu telah memberikan tekanan baharu terhadap kerajaan Kaunselor Angela Merkel bagi keputusan untuk membuka sempadan Jerman ketika kemuncak krisis pelarian Eropah pada 2015, mengakibat­kan kehadiran lebih dari sejuta pemohon suaka sepanjang dua tahun.

Parti haluan kanan AfD, yang telah bertindak menolak pemohon suaka, bertindak untuk menyatakan tujuannya.

“Susanna merupakan mangsa baharu bagi polisi sambutan yang egois dan hipokrit oleh Kaunselor Angela Merkel,” dakwa ketua AfD Alice Weidel, yang menyeru bagi peletakan jawatan pemimpin Jerman tersebut.

Parti telah menyeru satu bantahan semalam di bawah kain rentang “Cukuplah sudah” ketika penunjuk perasaan merancang untuk melakukan rali menentang rasis pada hari yang sama.

Bashar telah tiba di Jerman pada 2015 bersama dengan ibu bapanya dan lima orang adik-beradiknya.

Dia seharusnya dihantar pulang selepas permohonan untuk perlindung­an suakanya telah ditolak pada Disember 2016, namun dia telah mendapat permit penempatan sementara menunggu rayuannya.

Sepanjang masa itu, dia telah mengalami masalah dengan polis pada beberapa keadaan, termasuk bagi rompakan, pemilikan satu “switchblad­e” haram dan pergaduhan.

Dia juga di antara suspek bagi serangan seksual terhadap seorang budak perempuan berusia 11 tahun di penempatan pelarian yang sama.

“Budak perempuan itu telah dirogol oleh seorang Ali. Terdapat empat orang Ali yang tinggal di rumah pelarian,” menurut Stefan Mueller, ketua polis West Hesse.

Jenayah terbaharu adalah menyerupai dengan satu lagi kes melibatkan kejadian merogol dan membunuh seorang pelajar oleh seorang pelarian suaka mendakwa dari Afghanista­n.

Hussein Khavari pada Mac telah dijatuhkan hukuman penjara seumur hidup bagi serangan maut terhadap pelajar perubatan Maria Ladenburge­r, 19, pada Oktober 2016. — AFP

 ?? — GambarAFP ?? TUNTUT KEADILAN: Gambar Susanna yang diletakkan bunga di tempat kejadian, gadis berusia 14 tahun itu telah dirogol dan dibunuh oleh seorang pemohon suaka Iraq di Wiesbaden, Jerman kelmarin.
— GambarAFP TUNTUT KEADILAN: Gambar Susanna yang diletakkan bunga di tempat kejadian, gadis berusia 14 tahun itu telah dirogol dan dibunuh oleh seorang pemohon suaka Iraq di Wiesbaden, Jerman kelmarin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia