Utusan Borneo (Sarawak)

Lima diberkas di London bantah hukuman penjara pemimpin haluan kanan

-

LONDON: Pihak polis telah memberkas lima orang kelmarin selepas pertempura­n berlaku ketika satu tunjuk perasaan oleh beratus-ratus orang terhadap memenjarak­an seorang bekas pemimpin haluan kanan kerana menghina mahkamah.

Ahli politik anti-Islam Belanda Geert Wilders adalah di antara mereka yang bercakap dalam tunjuk perasaan menyeru bagi pembebasan bekas pemimpin English Defence League(EDL) Tommy Robinson.

Robinson telah dipenjarak­an pada bulan lepas selepas dia menggunaka­n media sosial bagi menyiarkan maklumat bagi satu perbicaraa­n yang sepatutnya untuk menutupi sekatan membuat laporan.

Penunjuk perasaan telah menghalang sebatang jalan raya utama berhampira­n Dataran Trafalgar di tengah sambil melaungkan “Bebaskan Tommy Robinson” dan melontar bom asap ke arah pihak polis.

Mereka turut merampas sebuah bas pelancong yang terbuka bahagian atasnya, memegang bendera British dan Welsh serta poster.

“Semasa bantahan berlaku keadaan keganasan yang melihat botol, penghalang besi dan objek lain telah dilontar ke arah pihak polis,” pihak polis menyatakan dalam satu kenyataan.

“Lima anggota polis telah dilaporkan mengalami kecederaan, yang tidak serius.”

Dua tangkapan kerana menyerang seorang anggota polis, satu atas kesalahan memiliki senjata serangan, satu untuk pemilikan alat nyalaan api dan yang lainnya bagi kerosakan jenayah ke atas sebuah bas.

Robinson telah menjadi subjek bagi satu hukuman yang ditangguhk­an untuk satu dakwaan menghina berkaitan dengan satu kes berasingan ketika dia ditangkap pada bulan lepas, dan telah diberikan amaran oleh seorang hakim dan akan berdepan hukuman penjara sekiranya dia melakukan kesalahan seterusnya, lapor BBC.

Hadir di mahkamah dengan nama sebenarnya Stephen Yaxley-Lennon, dia mengaku bersalah dan telah dijatuhkan hukuman penjara selama 10 bulan kerana menghina mahkamah, dan tiga bulan lagi kerana melanggar hukuman sebelum ini.

Melaporkan larangan telah dilaksanak­an dalam semua prosiding mahkamah di Britain, dan bertujuan untuk mengelakka­n laporan media yang akan mempengaru­hi para juri.

Robinson telah meninggalk­an EDL, dikenali kerana menganjurk­an bantahan jalanan menentang apa yang ia dakwa sebagai penyebaran radikal Islam di Britain, pada 2013 mengakui dia tidak lagi mempunyai “elemen ekstremisn­ya.”

 ?? — Gambar AFP ?? DIKAWAL KETAT: Geert (tengah) diiringi pihak polis selepas berucap di perhimpuna­n bagi pembebasan bekas pemimpin English Defence League(EDL) Tommy Robinson di tengah London kelmarin.
— Gambar AFP DIKAWAL KETAT: Geert (tengah) diiringi pihak polis selepas berucap di perhimpuna­n bagi pembebasan bekas pemimpin English Defence League(EDL) Tommy Robinson di tengah London kelmarin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia