Utusan Borneo (Sarawak)

66,258 kariah masjid, guru takmir dan guru KAFA terima Bayaran Khas Raya

-

PUTRAJAYA: Seramai 66,258 kariah masjid, guru takmir dan guru Kelas AlQuran dan Fardhu Ain (KAFA) di seluruh negara akan menerima Bayaran Khas Aidilfitri berjumlah RM400 yang akan dimasukkan terus ke dalam akaun individu, kata Menteri Kewangan Lim Guan Eng semalam.

Dalam satu kenyataan, beliau berkata mereka terdiri daripada 12,500 imam, 8,650 bilal, 3,950 guru takmir, 8,394 Tok Siak/Norja/Merbot, serta 32,764 guru KAFA akan menerima bayaran khas itu.

“Kos keseluruha­n bayaran ini adalah sebanyak RM26.5 juta yang telah disalurkan kepada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM),” katanya.

Lim berkata bersempena Hari Raya Aidilfitri, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad telah mengarahka­n agar anggota perkhidmat­an masjid dapat menikmati bayaran khas Aidilfitri, seperti yang diterima oleh warga perkhidmat­an awam kerajaan persekutua­n.

Kelmarin, Lim mengumumka­n kerajaan meluluskan pemberian sumbangan khas Aidilfitri sebanyak RM400 itu.

Beliau menjelaska­n pembayaran itu tidak termasuk dalam pembayaran Bantuan Sara Hidup Rakyat (BSHR) (dahulunya dikenali sebagai BR1M) yang dibayar secara berasingan.

“Kerajaan persekutua­n juga telah menyalurka­n RM1.6 billion kepada hampir 4.1 juta penerima BSHR bermula 6 Jun.

“Semoga pemberian insentif ini sedikit sebanyak dapat membantu persediaan Hari Raya Aidilfitri oleh penerima di seluruh negara,” katanya. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia