Utusan Borneo (Sarawak)

Lelaki berisiko tinggi hidap kanser kolorektal

Individu berumur 50 tahun ke atas lebih berisiko tinggi berikutan dipengaruh­i pelbagai faktor

-

Sekiranya mereka mempunyai simptom seperti perubahan dalam tabiat usus, darah dalam najis, susut berat badan dan juga anemia, disarankan agar ke hospital untuk mengesan puncanya.

KUALA LUMPUR: Jika kanser payudara merupakan ancaman terbesar kepada golongan wanita, kaum lelaki pula terdedah kepada risiko kanser kolorektal, kata Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah.

Beliau berkata individu berumur 50 tahun ke atas lebih berisiko tinggi menghidap kanser ini berikutan pelbagai faktor.

“Antaranya faktor genetik, gaya pemakanan, amalan merokok, obesiti dan juga penyakit diabetes, manakala kesedaran membuat saringan awal amat penting.

“Sekiranya mereka mempunyai simptom seperti perubahan dalam tabiat usus, darah dalam najis, susut berat badan dan juga anemia, disarankan agar ke hospital untuk mengesan puncanya,” katanya selepas melancarka­n buku panduan amalan klinikal kanser kolorektal di Hospital Selayang, semalam.

Dr Noor Hisham berkata, berdasarka­n Laporan Pendaftara­n Kanser Kebang-

Datuk Dr Noor Hisham Abdullah Ketua Pengarah Kesihatan

saan (MNCR), dianggarka­n 35,000 hingga 40,000 kes kanser setiap tahun, manakala penghidap kanser kolorektal adalah kira-kira 13.2 peratus daripada jumlah tersebut.

“Apa yang kita lihat sekarang, saringan digunakan untuk kes yang berisiko tinggi, tapi kita kena lihat bagaimana untuk menggunaka­n kaedah lain, sebagai contoh, menge- san darah dalam najis.

“Itu salah satu contoh saringan, dan seterusnya boleh menjalanka­n kaedah kolonoskop­i untuk mengesan kanser kolorektal. Penyakit ini akan menimbulka­n gejala ketara pada tahap tiga dan empat (tahap serius) sahaja,” katanya.

Dr Noor Hisham berkata, pesakit boleh menjalani saringan di mana-mana hospital kerajaan dan kos rawatan bagi setiap seorang boleh mencecah RM21,000.

“Namun, rakyat Malaysia diberikan subsidi kerajaan dan kos yang ditanggung adalah lebih rendah. Semakin serius tahap kanser, semakin banyak kos yang diperlukan untuk merawat,” katanya.

Beliau turut menekankan keperluan untuk pengambila­n makanan berserat tinggi, mengehadka­n pengambila­n alkohol, aktif secara fizikal, mengehadka­n makan daging merah dan menghindar­i daging yang diproses untuk mengurangk­an risiko kanser.

Menurut Persatuan Kanser Amerika, kanser kolorektal adalah kanser yang bermula pada kolon atau rektum. Kanser itu dinamakan kanser kolon atau kanser rektum, bergantung di mana ia bermula.

Kebanyakan kanser kolorektal bermula sebagai satu tumbuhan yang dipanggil polip pada lapisan dalam kolon atau rektum. Sesetengah jenis polip boleh bertukar menjadi kanser setelah beberapa tahun tetapi tidak semua demikian. — Bernama

 ?? — Gambar Bernama ?? PERASMIAN: Noor (dua kanan) menggunaka­n kolonoskop­i untuk mengesan kanser kolorektal semasa perasmian di Hospital Selayang di Kuala Lumpur, semalam.
— Gambar Bernama PERASMIAN: Noor (dua kanan) menggunaka­n kolonoskop­i untuk mengesan kanser kolorektal semasa perasmian di Hospital Selayang di Kuala Lumpur, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia