Utusan Borneo (Sarawak)

Skuad Sampaoli elak tersingkir awal selepas benam Nigeria 2-1 untuk mara kepusingan kedua Piala Dunia 2018

-

SAINT PETERSBURG, Rusia: Lionel Messi mengakui terselamat dari 90 minit paling mendebarka­n dalam kariernya selepas gol cantik Marcus Rojo empat minit sebelum tamat permainan mengekalka­n impian beliau dan juga Argentina di Piala Dunia 2018 Rusia untuk kemenangan 2-1 ke atas Nigeria, sekali gus melangkah ke pusingan kedua kejohanan.

Gol pertama Messi di Rusia membolehka­n juara dunia dua kali itu membuka jaringan perlawanan di Saint Petersburg tetapi tendangan penalti Victor Moses pada minit ke-51 menyebabka­n skuad kendalian Jorge Sampaoli diambang tersingkir awal dari kejohanan sebelum gol lewat Rojo.

“Saya tidak ingat kesukaran seteruk ini,” kata Messi apabila ditanya jika ia adalah perlawanan paling mendebarka­n dalam kariernya.

“Ia adalah kerana situasi dan apa yang kami mahukan.”

Rojo sebelum itu terselamat dari menghadiah­kan tendangan penalti kedua Nigeria selepas semakan video bantuan pengadil (VAR) sebelum merembat umpanan Gabriel Mercado dan memulakan sambutan kegembiraa­n liar di kalangan pemain dalam dan tepi padang.

“Selepas penalti, kami berasa sedikit cemas dan bimbang kerana mungkin tidak akan layak ( ke pusingan kedua),” kata Sampaoli.

“Kami berasa sangat gembira di akhir perlawanan. Pemain bermain dengan jiwa, mereka berusaha gigih, mereka mencapai kemenangan yang sangat penting untuk melihat ke hadapan.”

Messi gagal menyempurn­akan satu tendangan penalti ketika seri 1-1 dengan Iceland pada perlawanan pertama dan beliau kelihatan tidak dikenali ketika pasukannya tewas teruk 0 0-3 3 k kepada Croatia, yan yang menyebabk kan desakan agar Sampaoli dipecat sebelum perlawanan terakhir k u m p u l a n m menentang Nig geria. Bagaimanap­un, Arge Argentina mengelak ke kekecewaan awal itu t tetapi akan berdep depan dengan satu lag lagi perlawanan suk sukar menentang pas pasukan pilihan, Per Perancis di Kazan Sabtu ini. Sampaoli melakukan lima pertukaran dari pasukan menentang Croatia dan rancangan beliau untuk meng- gunakan Ever Banega untuk memberi ruang kepada Messi berhasil dengan sempurna pada awal permainan.

U m p a n a n cantik Banega ega dikawal canantik oleh Messi essi sebelum merembat ke pintu gol.

“Kami p e r l u melakuk a n umpanan k e p a d a Leo supaya a beliau boleh eh mencipta peluang,” tambah b h S Sampaoli. “Jika tidak, kami dalam masalah. Kami tahu kami memiliki pemain terbaik di dunia dan sekarang kami harus mengaut segala kelebihan- nya. “Kerana itu, saya berkata perl a - wa wan a n m e - n e n t a n g C r o a t i a a d a l a h kesalahan kami kerana tidak m e n - gumpan bola kepada beliau.” K a p t e n Croa Croatia, Luka M Modric d i mendakwa pasukannya “mengawal Messi” pada perlawanan di Novgorod sebelum ini tetapi bintang Barcelona itu sudah kembali beraksi dengan baik apabila melakukan beberapa

perger- akan cantik dan berbahaya pada 45 minit pertama permainan.

Gonzalo Higuaingag­almelepasi penjaga gol Nigeria, Francis Uzoho sebelum kemudian menepis satu

 ??  ?? PRESTASI HEBAT:
PRESTASI HEBAT:
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia