Utusan Borneo (Sarawak)

Tersingkir di pusingan pertama Piala Dunia selepas dikejutkan Korea Selatan 0-2 pada aksi terakhir saingan Kumpulan F

-

BERLIN, Jerman: Dari sorakan “selamat jalan” kepada tergamam membisu, penyokong Jerman memberi reaksi mengejutka­n apabila pasukan mereka yang juga juara bertahan, tersingkir dari Piala Dunia Rabu lepas ekoran satu kekalahan di pusingan pertama yang dianggap oleh pengulas sukan sebagai “sejarah memalukan”.

“Mimpi ngeri Piala Dunia kami menjadi kenyataan,” menurut tajuk utama akhbar harian Jerman, Bild.

Malah sebelum wisel penamat ditiup pengadil pada perlawanan di Kazan Arena di Rusia, tuan rumah Piala Dunia 2018, penyokong di Berlin sudah meninggalk­an apa yang digelar zon penyokong di ibu kota kerana kecewa dengan prestasi hambar ketika menentang K o r e a

Se- latan, yang menyaksika­n pemain Jerman mensia-siakan banyak peluang.

Mereka yang masih tinggal hanya memberikan tepukan sindiran apabila bintang Korea Selatan, Son Heung-min menjaringk­an gol kedua lewat ke arah pintu gol yang terbuka luas.

Jeritan “Raus ( Keluar)” dan “Auf Wieder- sehen ( selamat jal a n ) ” kedeng a r a n dari zon penyokong ketika mereka cuba menerima kekalahan 0- 2 itu. “Mereka ini bukan juara dunia, mereka tidak berusaha sama sekali,” kata seorang penyokong. “Kami sememangny­a layak tersingkir. Kami tidak bersaing, tiada keberanian, tiada idea!” Penyokong lain hanya mampu menangis dan menutup muka mereka ketika perasaan tidak percaya menyelubun­gi seluruh penonton di zon tontonan awam t e r - b e - s a r d i Jerman.

“Hilang kata- kata,” menurut satu tweet dari akaun rasmi Twitter pasukan kebangsaan Jerman, memberi satu kesimpulan jelas suasana ketika itu.

Kekalahan itu adalah yang pertama menyaksika­n Jerman tersingkir di pusingan pertama kejohanan sejak 1938.

Mereka kini menyertai kumpulan bekas juara dunia yang gagal mempertaha­nkan kejuaraan mereka empat tahun kemudian, yang tersingkir di pusingan pertama, men- gulangi k e g a g a - l a n Sepanyol, juara dunia 2010 apabila tewas di pusingan pertama di Piala a Dunia 2014.

“I a s e j a r a h memalukan,” kata akhbar mingguan, Der Spiegel, kecewa dengan “permainan lemah” ” Jerman ketika a menentang pasuukan kurang kuat, at, Korea Selatan.

Jerman memerlurlu­kan satu kemenannan­gan untuk memmpunyai peluang ng melangkah ke puusingan kedua tetapi api selepas mensia-siakan banyak peluang, mereka akhirnya menamatkan saingan Kumpulan F di tangga tercorot.

C a n s e l o r Jerman, Angela Merkel, b e r c a k a p

p a d a satu majlis di Berlin tentang kebijaksan­aan tiruan, menyua menyuaraka­n kesedihan beliau dalam s satu “perbinc a n g a n ” dengan robot bernama Sophia, yang menjelaska­n b betapa berjayan anya pasukan Jerm Jerman sebelum ini. Me Merkel menjawab wab: “Ya, ia benar ia t telah berlaku unt untuk satu tempo poh yang sama tet tetapi malam ini, kami semua sangat sedih.” Bekas penjaga gol Jerman, Oliver Kahn, naib juara pada 2002, berkata: “Jersi kebangsaan sekarang sememangny­a s a n g a t berat untuk dipakai oleh pemain sekarang.”

Tetapi ada yang lantang menyuaraka­n kekecewaan mereka.

“Ini satu kejutan untuk bola sepak Jerman. Akan ada perubahan besar- besaran nanti. Tiada siapa menjangkak­an semua ini,” kata pengulas berpengala­man, Bela Retry dari penyiaran ZDF, dengan spekulasi masa depan jurulatih Joachim Loew menjadi antara perbincang­an.

“Jika kami tidak dapat menang perlawanan ini, anda tidak selayaknya ke pusingan kedua,” tambah beliau.

Loew sendiri berkata beliau akan memerlukan sedikit masa untuk memikirkan tentang masa depannya selepas 12 tahun membimbing Jerman. — AFP

Mereka ini bukan juara dunia, mereka tidak berusaha sama sekali. Penyokong Jerman

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia