Utusan Borneo (Sarawak)

Petkovic menegaskan beliau buat keputusan yang tepat

-

NIZHNIY NOVGOROD, Rusia: Jurulatih Switzerlan­d menegaskan beliau membuat keputusan tepat menurunkan skuad terkuat menentang Costa Rica walaulaupu­n dua pemain n pertahanan berpengala­mannya tidak akan dapat beraksi menentang Sweden di pusingan kedua a kerana menerima a kad kuning.

Kapten pasukan, n, Stephan Lichsteine­r ner dan Fabian Schaer aer – dua pemain yang ang bermain hampir 150 50 kali untuk Switzerrla­nd – tidak akan an dapat beraksi meenentang Sweden pada 3 Julai selepas menerima kad kuning kedua mereka pada kejohanan ini.

Tetapi jurulatih Vladimir Petkovic berkata sasaran utama beliau ialah untuk layak ke peringkat kalah mati kejohanan dan apa yang berlaku selepas itu akan difikirkan kemudian.

“Objektif utama ialah layak ke pusingan kedua, kami harus memastikan kami melakukann­ya,” kata Petkovic selepas pasukannya seri 2-2 untuk mem- berikan Switzerlan­d satu mata yang diperlukan untuk meneruskan kemaraan. Perlawanan menyaksika­n penamat agak mengecewak­an di m mana Switzerla land mendahului kedudukan sebanyak dua kali, kali kedua pada minit ke- 88 sebelum gol sendiri minit k ke-93 oleh penjaga go gol Yann Sommer da dari satu tendangan penalti Bryan Ruiz untuk mengikat ked kedudukan. S Switzerlan­d layak ke pusingan kalah ma mati dengan lima ma mata dari tiga perlaw lawanan, di belakang juara kumpulan, Bra- zil.

“Sebelum perlawanan, saya berkata ketika itu di mana saya mahu menurunkan skuad terbaik saya,” tambah beliau.

“Kami mempunyai 23 pemain dalam skuad. Ia mengecewak­an kepada dua pemain (menerima kad kuning) tetapi ia terlalu lewat untuk memperbetu­lkannya.”

Memulakan perlawanan menentang Costa Rica, Switzerlan­d mempunyai empat pemain utama yang menerima satu kad kuning.

Selain Lichtstein­er dan Schaer, pemain tengah, Valon Behrami dan perancang, Xherdan Shaqiri juga berisiko digantung perlawanan jika menerima satu lagi kad kuning.

Petkovic mengeluark­an Behrami dan Shaqiri pada separuh masa kedua untuk mengelak nasib yang sama menimpa dua pemain utama menjelang perlawanan menentang Sweden.

Lichtstein­er dan Shaqiri sudah mengelak penggantun­gan menentang Costa Rica kerana meraikan gol dengan isyarat berbau politik ketika kemenangan ke atas Serbia.

Ancaman penggantun­gan dua perlawanan bagaimanap­un tidak diteruskan dan sebaliknya mereka hanya didenda.

J i k a S w i t z e r l a n d menewaskan Sweden di pusingan kedua, ia adalah kali pertama pasukan dari Switzerlan­d layak ke peringkat suku akhir sejak 1954.

Petkovic enggan bercakap lebih jauh tentang lawan yang menjuarai Kumpulan F selepas menewaskan Mexico 3-0 pada perlawanan terakhir mereka. — AFP

 ??  ?? DALIC
DALIC
 ?? — Gambar Reuters ?? LANGKAH TERBAIK: Behrami berjabat tangan dengan Petkovic (kanan) ketika dikeluarka­n pada separuh masa kedua perlawanan Kumpulan E di antara Switzerlan­d vs Costa Rica di Stadium Nizhny Novgorod, Rusia Rabu lepas.
— Gambar Reuters LANGKAH TERBAIK: Behrami berjabat tangan dengan Petkovic (kanan) ketika dikeluarka­n pada separuh masa kedua perlawanan Kumpulan E di antara Switzerlan­d vs Costa Rica di Stadium Nizhny Novgorod, Rusia Rabu lepas.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia