Utusan Borneo (Sarawak)

Tiada siapa akan mengingati permulaan cemerlang Croatia jika tewas kepada Denmark, kata Dalic

-

SAINT PETERSBURG, Rusia: Zlatko Dalic, jurulatih Croatia, memberi amaran kepada pemainnya di mana tiada siapa akan mengingati permulaan cemerlang mereka di Piala Dunia 2018 Rusia jika tewas kepada Denmark di pusingan kedua kejohanan Ahad ini.

Kemenangan besar 3- 0 ke atas Argentina adalah di antara kemenangan ke atas Nigeria dan Iceland dalam Kumpulan D dengan anak buah Dalic mara ke pusingan kedua dengan sembilan mata maksima.

Namun Croatia juga memulakan kejohanan Euro 2016 dengan bergaya, menewaskan Sepanyol untuk menamatkan saingan kumpulan di tangga teratas tetapi tewas di pusingan kedua kepada Portugal.

“Ia semua hebat untuk buku sejarah di Croatia tetapi jika kami tidak menang menentang Denmark, apabila ada orang bertanya apa yang anda lakukan, apa yang akan anda katakan? Tiada apaapa,” kata Dalic Rabu lepas.

“Sasaran pertama kami ialah melepasi pusingan pertama tetapi ia tidak benar- be- nar m e m b e r i k e p u a s a n kepada saya atau pasukan. Kami akan men e n t a n g Denmark s e l e p a s ini dan ia adalah saat p e n e n t u - an.”

Denmark m e n g i k a t Perancis tanpa jaringan pada perlawanan t e r a k h i r kumpulan mereka untuk mara selaku naib juara Kumpulan C dan ancaman utama mereka ialah pemain tengah, Christian Eriksen.

Eriksen mengumpan bola kepada gol kemenangan Yussuf Poulsen ketika menewaskan Peru dan kemudian membuka jaringan ketika seri dengan Australia.

“Beliau pemain penting untuk Denmark,” kata Dalic. “Tetapi kami tidak dapat memberikan sepenuh perhatian hanya kepada beliau. Kami bermain dengan cara yang sama ketika menghadapi Lionel Messi dan Argentina.

“Apa yang penting ialah keseluruha­n pasukan bertahan bersama, bukan hanya pemain individu atau pemain tengah di bahagian ini. Seluruh pasukan harus melakukann­ya secara bersama.” — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia