Utusan Borneo (Sarawak)

23 premis makanan dan minuman di Melaka Tengah diarah tutup

-

IPOH: Pameran Persatuan Ejen-Ejen Pelanconga­n dan Pengembara­an Malaysia (Matta Fair 2018) yang akan berlangsun­g pada September di sini menyasarka­n hasil jualan sebanyak RM42 juta berbanding RM40 juta pada ekspo sama tahun lepas.

Pengerusi Penganjur Matta Fair 2018, K. Sugumaran berkata ekspo yang akan berlangsun­g di pasar raya AEON Big Falim di sini selama tiga hari bermula 7 Sept, menawarkan pelbagai pakej dan tawaran pelanconga­n yang menarik bagi mereka yang gemar melancong.

Katanya, sebanyak 50 gerai pameran dan jualan yang disertai agensi pelanconga­n, pihak hotel dan penyedia perkhidmat­an pelanconga­n disediakan kepada pengunjung dengan menawarkan pakej pelanconga­n serendah RM300.

“Pada ekspo tahun ini, kita akan mempromosi­kan pakej pelanconga­n muslim yang menyediaka­n makanan halal dan kemudahan bersolat untuk destinasi percutian seperti China, Korea, Taiwan, Jepun serta Eropah.

“Kita juga mendapat sokongan daripada beberapa penaja seperti syarikat penerbanga­n Malaysia Airlines, Firefly, Cathay Pacific, China Southern Airlines serta Air China selain taman tema Movie Animation Park Studio ( MAPS) dan agensi pelanconga­n iaitu Yoyo Holidays,” katanya di sini semalam. — Bernama MELAKA: Sebanyak 23 premis menjual makanan dan minuman di sekitar daerah Melaka Tengah diarah tutup dalam pemeriksaa­n melibatkan 731 premis yang dilaksanak­an Jabatan Kesihatan negeri menerusi 30 Ops Keselamata­n Makanan dalam tempoh Januari hingga Mei lepas.

Exco Kesihatan Melaka Low Chee Leong berkata tindakan berkenaan dilakukan di bawah Peraturan-Peraturan Kebersihan Makanan 2009 ekoran kegagalan pengusaha makanan mematuhi peraturan, kualiti dan tahap kebersihan dalam aspek penyediaan serta pengendali­an makanan yang ditetapkan.

Beliau berkata penekanan terhadap aspek kebersihan dan keselamata­n dalam menyediaka­n serta mengendali­kan makanan penting bagi mengelak sebarang kesan atau penyakit kepada pengguna.

“Kita memandang serius isu atau kualiti kebersihan GEORGE TOWN: Pulau Pinang mengumumka­n trafik penumpang di Lapangan Terbang Antarabang­sa Bayan Lepas ( LTABL) kini mencecah 3,075,643 sepanjang Januari hingga Mei 2018.

Pengerusi Jawatankua­sa premis makanan atau minuman yang beroperasi di negeri ini lebih-lebih lagi Melaka merupakan destinasi pelanconga­n yang terkenal di dalam dan luar negara.

“Justeru, Jabatan Kesihatan negeri akan terus memperting­kat penguatkua­saan dan pemeriksaa­n di semua premis menjual makanan dan minuman di negeri ini khususnya di kawasan tumpuan antaranya di Melaka Raya kerana terdapat aduan tentang tahap kebersihan di kawasan itu,” katanya dalam kenyataan di sini, semalam.

Sementara itu, beliau berkata pengusaha sebuah restoran menjual nasi ayam di Taman Melaka Raya di sini diberi peringatan keras setelah pemeriksaa­n dilakukan di restoran berkenaan kira-kira jam 11.05 pagi kelmarin ekoran penularan video berdurasi 57 saat memaparkan aktiviti sekumpulan gagak memakan ayam yang digantung di bahagian atas belakang premis berkenaan. — Bernama Pembanguna­n Pelanconga­n, Warisan, Kebudayaan dan Kesenian negeri Yeoh Soon Hin berkata ia melibatkan peningkata­n 5.77 peratus berbanding tahun lepas untuk tempoh sama.

Beliau berkata sepa- KAJANG: KDEB Waste Management Sdn Bhd (KDEBWM), syarikat milik penuh kerajaan negeri Selangor membelanja­kan RM23 juta bagi 59 lori kompaktor dan RM15 juta untuk pembersiha­n awam, bagi perkhidmat­an kutipan sampah domestik di kawasan pentadbira­n Majlis Perbandara­n Kajang (MPKJ) yang akan bermula 1 Julai ini.

Kerja- kerja kutipan sisa pepejal dan pembersiha­n awam dilakukan secara berperingk­at melibatkan 59 kawasan.

Menteri Besar Selangor Amirudin Shari berkata, pengurusan kutipan sampah akan menggunaka­n konsep ‘Smart Waste Solution’ dengan menggunaka­n lori-lori kompaktor yang dijangka bakal menyelesai­kan isu-isu seperti lori uzur, sering rosak dan sebagainya.

“Kesemua lori dilengkapi dengan sistem penjejakan GPS, CCTV, kamera undur dan sistem AVLS yang mampu memantau dan mengesan pergerakan kenderaan di kawasan-kawasan kutipan,” katanya ketika berucap pada majlis penyerahan lori kompaktor kepada subkontrak­tor.

Sebanyak 10 unit lori kompaktor diserahkan semalam manakala bakinya akan diserahkan dalam masa terdekat.

Lori-lori kompaktor berkenaan, kata beliau, akan dipantau secara berpusat di Pusat Aduan Setempat ibu pejabat KDEBWM di Shah Alam.

Dalam majlis yang sama, KDEWM menyumbang 100 unit tong sampah ‘Leach’ dengan kos berjumlah RM137,000.

Turut hadir sama pada majlis itu ialah Pengarah Urusan KDEBWM Ramli Mohd Tahir. — Bernama ruh daripada jumlah itu melibatkan penumpang ketibaan iaitu 680,000 ketibaan penumpang antarabang­sa dan 840,000 penumpang penerbanga­n domestik.

“Ketibaan antarabang­sa merekodkan peningkata­n sebanyak 15.39 peratus berbanding tempoh sama pada tahun lepas, manakala ketibaan domestik hanya mencatatka­n peningkata­n sebanyak 0.26 peratus,” katanya.

Yeoh berkata LTABL sedang mencapai kapa- siti maksimum 6.5 juta penumpang dan pelan pembesaran tidak harus ditunda lagi kerana lebih banyak penerbanga­n terus akan ditambah dalam masa terdekat.

“Pada 1 Julai ini, akan ada dua penerbanga­n sulung terus ke Pulau Pinang iaitu dari Hanoi dan Phuket,” katanya.

Katanya beliau akan berunding dengan beberapa syarikat penerbanga­n bagi lebih banyak penerbanga­n terus ke Pulau Pinang diadakan. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia