Utusan Borneo (Sarawak)

Pernah menerima anugerah BeSS dan anugerah Kedai Harga Patut

- Oleh Eric Edward

MIRI: Bagi mereka yang mencari masakan yang lazat namun berpatutan, datang ke PP Cafe.

Terletak di Lot 568 Pusat Komersial Pelita di sini, (tidak jauh dari Cafe 2020), restoran menyajikan lebih daripada 276 pilihan masakan Malaysia dan barat.

Menurut pemiliknya Eric Thian, yang juga seorang cef yang berpengala­man, ‘PP’ bermaksud piza dan pasta. Ditubuhkan pada 2007, tahun ini, restoran ini meraikan ulang tahun yang ke-11.

Pada bulan Mei 2015, restoran itu mendapat pensijilan halal dari Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).

Oleh itu, para pelanggan Muslim boleh menikmati makanan tempatan yang sama seperti kuetiau, mi kari, mi kolok, nasi ayam, bubur ayam, bubur ikan namun halal yang mungkin tidak boleh didapati di tempat lain.

Selain itu, PP Cafe juga telah dianugerah­kan BeSS (Bersih, Selamat dan Sihat) oleh Kementeria­n Kesihatan Malaysia dan anugerah Kedai Harga Patut oleh Kementeria­n Perdaganga­n Dalam Negeri, Koperasi dan Kepengguna­an (KPDNKK) Malaysia pada tahun 2016.

Tidak setakat ini, restoran ini telah memperkena­lkan pelbagai hidangan istimewa yang termasuk piza keju bebola daging, nasi keju bebola daging ke dan spageti dengan bebola daging.

Di samping itu, antara yang perlu dicuba ialah piza peperoni, nasi ayam teppanyaki, ayam gunting dan sup tom yam.

Untuk menu ‘a la carte’ ia menyajikan hidangan ikan halia, kari ayam, daging lada hitam, rendang daging lembu, ikan masam manis, ikan Nestum, ikan dimasak dalam gaya Thai serta sayursayur­an tempatan tempatan seperti midin, cekur manis dan banyak lagi.

Selain daripada hidangan ini, pengunjung juga boleh mencuba minuman manis dan menyegarka­n seperti jus kedondong, jus epal hijau dengan madu, jus air jus, jus oren, jus lobak merah, jus buah-buahan campuran dan lain-lain lagi.

Eric Thian merupakan seorang tukang masak yang berpengala­man luas dalam seni masakan.

Beliau mempunyai lebih 30 tahun pengalaman dalam industri makanan di mana beliau telah bekerja di pelbagai hotel kelas antarabang­sa di Singapura dan Malaysia.

Salah satu pencapaian ter- baik dalam karier beliau ialah menjadi cef di atas kapal pelayaran Queen Elizabeth 2 selama lapan tahun. Di situ beliau telah banyak menimba banyak pengetahua­n dalam seni masakan.

Eric Thian kini menetap di Miri di mana beliau memperkena­lkan masakan yang dipelajari­nya dengan membuka sebuah restoran di sini.

Restoran berhawa dingin ini menyediaka­n suasana yang santai dan selesa untuk menjamu selera.

PP Cafe dibuka dari jam 9 pagi hingga 9.30 malam setiap hari.

Restoran ini juga menyediaka­n perkhidmat­an katering untuk majlis-majlis peribadi mahupun majlis perkahwina­n. Tempahan dan pertanyaan boleh dibuat dengan menghubung­i Eric Thian di talian 016-8522672.

 ??  ?? HIDANGAN BARAT: Piza keju bebola daging yang unik dan lazat.
HIDANGAN BARAT: Piza keju bebola daging yang unik dan lazat.
 ??  ?? LOKASI: PP Cafe terletak di Pusat Komersial Pelita, Miri.
LOKASI: PP Cafe terletak di Pusat Komersial Pelita, Miri.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia