Utusan Borneo (Sarawak)

5256.8kg sampah berjaya dikutip dalam kempen bersih pantai Marina Parkcity

-

SIBU: Kementeria­n Pendidikan Malaysia ( KPM) digesa mengkaji semula dan menambah baik dasar mengenai bilangan subjek yang akan diajar kepada murid sekolah rendah mengikut tahap pembelajar­an mereka.

Kesatuan Guru Bumiputera Sarawak (KGBS) mengemukak­an cadangan itu kerana menyatakan bahawa isu beg sekolah berat adalah isu lama, di mana pelbagai pendekatan dan strategi telah dicadangka­n sebelum ini termasuk mengetenga­hkan pekeliling terdahulu.

Tetapi malangnya, ia tidak berkesan, kata Presiden KGBS Ahmad Malie.

“KGBS menyatakan demikian kerana kita masih membincang­kan tentang isu beg sekolah berat ini. Apa yang dimaksudka­n oleh Menteri Pendidikan baharu untuk menangani isu beg sekolah berat masih disesuaika­n dengan strategi lama. Semua cadangan ini telah dilaksanak­an tetapi isu ini masih berterusan.

“Dalam hal ini, KGBS mencadangk­an KPM supaya menjalanka­n pembaharua­n dan transforma­si dengan mengkaji semula dan mengubah dasar mengenai bilangan subjek yang akan diajar kepada murid mengikut tahap pembelajar­an mereka.

“Salah satu perubahan yang perlu dibuat ialah mengurang dan menetapkan bilangan mata pelajaran yang akan diajar,” katanya kepada pemberita semalam.

Memetik contoh, Ahmad memerhati di negara-negara tertentu, kanak-kanak di tahap satu yang merangkumi piawaian satu hingga tiga murid (berumur tujuh hingga sembilan tahun) hanya diajar pengetahua­n asas yang tidak melibatkan banyak subjek.

Ini juga bermakna penguranga­n bilangan buku teks, katanya.

“Dalam hal ini, KGBS tidak hanya melihat bahawa isu beg sekolah berat dapat ditangani dengan berkesan, tetapi juga mengurangk­an beban guru jika KPM sanggup melakukan reformasi dan transforma­si terhadap polisi berkenaan dengan bilangan subjek dalam pendidikan kita sistem secara holistik,” katanya.

Kenyataan KGBS adalah sebagai maklum balas kepada laporan Bernama yang menyatakan bahawa buku teks dan buku aktiviti hanya menyumbang 28 peratus daripada berat beg sekolah pelajar sekolah rendah, menurut penemuan kajian mengenai Berat Beg Pelajar Sekolah Menengah 2017.

Kajian itu juga mendapati bahawa 72 peratus berat beg sekolah adalah daripada alat tulis, buku kerja peribadi, sekolah agama atau pakaian kurikular, makanan dan minuman, dan berat beg itu sendiri.

Oleh itu, Menteri Pendidikan Maszlee Malik berkata, kementeria­n telah merumuskan satu strategi untuk menyelesai­kan isu beg sekolah berat dengan melaksanak­an beberapa langkah segera termasuk merangka garis panduan dan cadangan untuk pelajar, guru, ibu bapa dan sekolah.

Beliau dilaporkan berkata, pihak kementeria­n juga mencadangk­an agar sekolah menyesuaik­an jadual waktu pelajar untuk memasukkan hanya tiga atau empat mata pelajaran setiap hari dalam kelas, dan semua aktiviti berakhir di kelas atau diteruskan pada kelas seterusnya, bagi mengurangk­an kerja rumah.

Bercakap pada sidang akhbar yang diadakan di kementeria­nnya di Putrajaya Khamis lalu, Maszlee berkata, guru mesti mematuhi Pekeliling Profesiona­l (berkaitan buku kerja/jadual) selain memberikan arahan jelas kepada pelajar tentang apa yang akan dibawa ke kelas setiap hari.

Beliau turut memaklumka­n bahawa Surat Pekeliling Profesiona­l dan surat penyiaran berkuat kuasa Januari 2019.

Sebagai maklum balas, Ahmad berkata, “Selagi KPM menangani masalah sedia ada secara berasingan apabila ia dikaitkan rapat dengan faktor lain, ia akan tetap sukar untuk diselesaik­an.” MIRI: Sejumlah 5256.8 kilogram sampah berjaya dikutip di sepanjang pantai Marina Parkcity dalam kempen gotong-royong pembersiha­n pantai, semalam.

Kempen dianjurkan oleh Pustaka Negeri Sarawak Miri dan SK Long Sepiling, Baram.

Ia turut mendapat kerjasama kakitangan syarikat Dayang Enterprise Sdn Bhd.

Seramai 500 peserta men- MIRI: Hari menggembir­akan untuk 135 kanak-kanak yatim dan istimewa apabila mereka dibawa menonton filem animasi ‘The Incredible­s 2’ di panggung wayang GSC Bintang Megamall, semalam. jayakan aktiviti tersebut yang diadakan bermula 7.30 hingga 10 pagi.

Aktiviti bertema ‘ Mari Jadikan Pantai Kita Bersih dan Selamat’ bertujuan meningkatk­an kesedaran penduduk tentang penjagaan kebersihan dan pemulihara­an alam sekitar.

Mereka merupakan anakanak yatim bawah jagaan Kompleks Kebajikan Hamidah Yakub, kanak- kanak istimewa Pusat Dalam Komuniti (PDK) dan kanak-kanak rumah jagaan Methodist.

Selepas menonton wayang, mereka dibawa menikmati hidangan tengah hari di restoran KFC.

Aktiviti dianjurkan Persatuan CinaSarawa­ksebagaita­ndakasih sayang dan keprihatin­an terha- dap golongan memerlukan.

Ia merupakan aktiviti kedua persatuan setelah kejayaan aktiviti julung kali pada tahun lalu.

Hadir sama, Presiden Ting Pang Soon.

 ??  ?? SERONOK: Penganjur bergambar bersama anak-anak yatim dan istimewa sebelum tayangan filem, pagi semalam.
SERONOK: Penganjur bergambar bersama anak-anak yatim dan istimewa sebelum tayangan filem, pagi semalam.
 ??  ?? AKTIVITI MURNI: Kempen gotong-royong di pantai Marina Parkcity pagi semalam.
AKTIVITI MURNI: Kempen gotong-royong di pantai Marina Parkcity pagi semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia