Utusan Borneo (Sarawak)

Penduduk Kampung Petag harap pengukuran perimeter NCR diteruskan

-

KUCHING: Penduduk Kampung Petag di Siburan dekat sini berharap pengukuran perimeter ke atas tanah Hak Adat Bumiputera ( NCR) di kampung itu akan diteruskan.

Pengerusi Biro Tanah Hall Jamun berkata, penduduk bimbang akan khabar angin bahawa kerja-kerja pengukuran oleh Jabatan Tanah dan Survei ( JTS) di kampung itu akan dihentikan susulan kekurangan dana.

Menurut Hall yang mewakili penduduk, kerjakerja mengukur perimeter di kampung itu telah bermula pada 19 September tahun lepas di bawah Seksyen 18, Kanun Tanah Sarawak untuk memudahkan pengeluara­n surat tanah NCR kepada penuntutny­a.

Jelasnya, banyak tanah NCR di kampung itu telah didokument­asikan di bawah Inisiatif Dokumentas­i Tanah Persatuan Kebangsaan Dayak Bidayuh (DBNA) dan penduduk menunggu pengukuran oleh JTS.

“Sebahagian daripada tanah NCR yang dituntut oleh penduduk kampung adalah di bahagian Kuching dan sebahagian lagi bahagian Serian.

“Tanah yang diukur di bahagian Kuching kini 80 peratus siap sejak pengukuran perimeter dimulakan, manakala banyak tanah di bawah bahagian Serian masih diukur.

“Kami berterima kasih kepada jabatan yang telah memulakan pengukuran perimeter di kampung kami dan kami berharap mereka akan meneruskan­nya,” kata Hall kepada media kelmarin.

Hall turut memaklumka­n penduduk kampung telah bekerjasam­a dengan kakitangan JTS sepanjang kerjakerja pengukuran perimeter dilakukan.

“Kami bersyukur kerana mereka berada di sini untuk mengukur tanah NCR kami dan kami akan terus menyediaka­n bantuan kepada mereka,” katanya.

Sementara itu, Kampung Pichin di Serian memohon JTS untuk meningkatk­an bilangan pasukan juruukur dalam pengukuran perimeter tanah NCR di kampung tersebut.

Ketua Kampung Rioi Lagit berkata, penduduk bimbang pengukuran perimeter akan mengambil masa yang lama untuk disiapkan kerana hanya sebuah pasukan terlibat buat masa ini.

“Apabila pengukuran perimeter bermula tahun lepas, ada tiga pasukan tetapi sekarang hanya satu pasukan sahaja.

“Kami gembira JTS kini melaksanak­an pengukuran perimeter tetapi kami berharap lebih ramai pasukan MIRI: Persatuan Pemilik Kedai Kopi Miri akan mengadakan Kursus Kesihatan Makanan di Pusat Transforma­si Bandar (UTC) Miri pada Ahad, 8 Julai ini.

Pengerusin­ya, Lau Tin Sing berkata, ia terbuka kepada pengusaha serta kakitangan kedai kopi sekitar Miri dan terhad kepada 30 penyertaan.

“Seperti kita sedia maklum, kursus ini adalah penting malah Majlis Bandaraya Miri (MBM) turut mewajibkan pengusaha kedai kopi termasuk kakitangan­nya untuk menghadiri kursus tersebut.

“Kita mengalu-alukan peserta menyertai kursus ini bagi meningkatk­an ilmu pengetahua­n di samping berkongsi idea juruukur kerana terdapat banyak lot yang perlu diukur,” kata Rioi.

Sama seperti Kampung Petag, tanah NCR di Kampung Pichin juga sudah didokument­asikan oleh DBNA di bawah Inisiatif Dokumentas­i Tanah.

Sementara itu, DBNA dalam kenyataan berkata Inisiatif Dokumentas­i Tanah bermula pada 2008 dan antara matlamatny­a adalah untuk membantu mempercepa­tkan pengukuran tanah NCR dalam kawasan Bidayuh.

Sehingga hari ini, dokumentas­i tanah telah siap di lebih 60 kampung dan dokumentas­i masih diteruskan di lebih 100 kampung.

Persatuan Pemilik Kedai Kopi Miri adakan Kursus Kesihatan Makanan pada 8 Julai ini

bersama pengusaha kedai kopi yang lain,” katanya semalam.

Menurut Lau, yuran penyertaan adalah RM50 dan sijil akan diberikan kepada peserta selepas tamat kursus nanti.

Tarikh tutup penyertaan pada Jumaat, 6 Julai ini.

Mereka yang ingin menjadi ahli turut dialu-alukan dengan bayaran kemasukan RM100, sementara yuran tahunan RM36.

“Mereka yang mendaftar sebagai ahli pada hari berkenaan turut diberikan cenderamat­a iaitu sedozen (12) cawan,” katanya.

Mereka yang ingin mengetahui lebih lanjut boleh hubungi Lau menerusi talian 012-8703987.

 ??  ?? DITERIMA BAIK: Hall (dua kanan) memegang peta lot tanah NCR yang dituntut oleh penduduk. Turut kelihatan Penasihat DBNA Cawangan Penrissen Paul Akiu Bandat (dua kiri).
DITERIMA BAIK: Hall (dua kanan) memegang peta lot tanah NCR yang dituntut oleh penduduk. Turut kelihatan Penasihat DBNA Cawangan Penrissen Paul Akiu Bandat (dua kiri).

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia