Utusan Borneo (Sarawak)

Majlis sambutan Aidilfitri SK Saka ringkas namun amat bermakna

-

KUCHING: Kursus Latihan Jurulatih untuk pegawai dan penolong pegawai kesihatan persekitar­an (PKP/PPKP) berlangsun­g di Institut Latihan Kementeria­n Kesihatan Malaysia, Kolej Kesihatan Awam Kuching di sini dari 25 hingga 29 Jun lepas.

Seramai 65 orang terlibat menjayakan kursus tersebut terdiri daripada 51 peserta, sembilan penceramah, tiga urus setia serta dua penyelaras dan fasilitato­r.

Penyelaras serta ketua fasilitato­r kursus Billy Sujang berkata, objektif utama kursus ialah melatih PKP/PPKP serta melengkapi mereka dengan ilmu dan kepakaran berkaitan tugas dan tanggungja­wab mereka.

“Saya sebagai penyelaras dan ketua fasilitato­r merakamkan penghargaa­n khususnya kepada Timbalan Pengarah Kesihatan Negeri (Kesihatan Awam) Dr Norsin Saleh yang telah menyempur- nakan perasmian kursus ini.

“Ucapan terima kasih turut diberikan kepada Ketua PKP Kebangsaan, Mustapha Abdul Rahman yang telah memberi input dan menyuntik semangat kepada semua peserta,” katanya selesai kursus tersebut.

Billy yang juga Ketua Profesion PKP/PPKP Sarawak turut memberi penghargaa­n kepada semua penceramah lain yang menjayakan kursus itu serta berkongsi input kepada para peserta.

Sementara itu, semua peserta yang telah menamatkan kursus akan kembali ke stesen masing-masing dan dikehendak­i memberi latihan serupa kepada semua PKP/ PPKP di bahagian dan daerah masing-masing.

Latihan serupa katanya, adalah penting untuk meningkatk­an lagi kecekapan serta ilmu dan kepakaran dalam bidang tugas dan tanggungja­wab masing-masing. BETONG: Sekolah Kebangsaan (SK) Saka menganjurk­an majlis sambutan Hari Raya Aidilfitri, kelmarin.

Program anjuran Guru Besarnya, Abang Willington Abang Godam dirai bersama guru dan staf sekolah dalam majlis ringkas, namun memberi makna yang mendalam.

“Bagi yang tidak dapat merai dan bersama pada sambutan Hari Raya lalu di kediaman masing- masing, hari ini (kelmarin) kita masih berkesempa­tan bersama.

“Di kesempatan ini juga, saya mengharapk­an kerjasama yang erat untuk kita melaksanak­an tanggungja­wab bersama membangunk­an generasi SK Saka.

“Perpaduan yang utuh selama ini harus menjadi semangat untuk kita terus bersama dalam keharmonia­n dan bersatu mendidik anak bangsa,” ujarnya.

Abang Willington berkata, meskipun cuti sekolah yang agak panjang telah ditempuhi, namun para guru harus berusaha mengekalka­n momentum dan prestasi murid mereka dalam pelajaran.

“Kita harus kekal fokus untuk melonjak prestasi murid dan tidak mengganggu emosi mereka yang telah sekian lama bercuti,” ujarnya.

Beliau turut mengingatk­an tentang perubahan pentadbira­n yang berlaku dan tidak menjadikan­nya sebagai halan- gan dan menerima sebarang arahan yang diberikan sebagai tanggungja­wab yang harus dilaksanak­an.

Hadir sama Penolong Kanan I Michael Langgie Edward Ambin, Penolong Kanan Kokurikulu­m Norlida Abdullah, guru-guru serta staf.

 ??  ?? RAIKAN BERSAMA: Willington melayan tetamu pada majlis sambutan Hari Raya Aidilfitri di SK Saka, kelmarin.
RAIKAN BERSAMA: Willington melayan tetamu pada majlis sambutan Hari Raya Aidilfitri di SK Saka, kelmarin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia