Utusan Borneo (Sarawak)

Perjanjian Pra-ICP letakkan Kedah sebagai destinasi subkontrak IFE Thales

-

KULIM: Perjanjian Program Kerjasama Praperindu­strian (Pra-ICP) antara Technology Depository Agency Bhd (TDA) dan Thales Internatio­nal Offset akan menjadikan Malaysia, khususnya Kedah, sebagai destinasi subkontrak bagi skrin hiburan dalam penerbanga­n ( IFE) untuk bekalan global.

Menteri Kewangan Lim Guan Eng berkata, perjanjian Pra-ICP itu merupakan antara parameter utama bagi pertimbang­an pemberian kontrak, dengan Malaysia terutama Kedah dipilih sebagai destinasi subkontrak, mengatasi India dan Thailand.

“Nilai subkontrak tersebut dianggarka­n RM447 juta, namun program subkontrak itu sendiri akan menyaksika­n nilai produk buatan Malaysia melebihi RM1.2 bilion pada 2022,” katanya dalam ucapan di majlis menandatan­gani perjanjian Pra- ICP antara TDA dan Thales Internatio­nal Offset di kemudahan Celestica Malaysia Sdn Bhd yang terletak di Taman Teknologi Tinggi Kulim di sini, kelmarin.

Lim menyaksika­n per- janjian itu ditandatan­gani oleh TDA yang diwakili Ketua Pegawai Eksekutif, Datuk Zailani Safari mana- kala Thales diwakili Naib Presiden Asia Tenggarany­a, Frederique Miller.

Perjanjian itu adalah hasil rundingan antara TDA dan Thales bagi kerja subkontrak skrin IFE Thales untuk bekalan global yang akan dilaksanak­an di Malaysia dan diiktiraf sebagai kredit ICP.

Thales, antara peneraju pasaran dunia bagi sistem IFE, memilih Celestica, firma Malaysia yang berpangkal­an di sini, untuk melaksanak­an pembuatan penuh, pemasangan dan pengujian akhir paparan di udara bagi generasi sistem IFE Thales terkini.

Lim berkata projek itu dijangka mencapai 60 peratus kandungan tempatan dan menjana nilai kredit ICP (ICV) melebihi RM1 bilion bagi peluang perniagaan pada 2022 serta mewujudkan kirakira 450 peluang pekerjaan setiap tahun selama lima tahun akan datang. — Bernama

 ?? — Gambar Bernama ?? METERAI: Lim (tengah) menyaksika­n majlis menandatan­gani Perjanjian Pra-ICP antara Zailani (kanan) dengan Frederique Miller (dua kiri) di Celestika, Kulim Hi Tech Park di Kulim, kelmarin. Turut hadir Duta Perancis ke Malaysia Frederic Laplanche (kiri).
— Gambar Bernama METERAI: Lim (tengah) menyaksika­n majlis menandatan­gani Perjanjian Pra-ICP antara Zailani (kanan) dengan Frederique Miller (dua kiri) di Celestika, Kulim Hi Tech Park di Kulim, kelmarin. Turut hadir Duta Perancis ke Malaysia Frederic Laplanche (kiri).

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia