Utusan Borneo (Sarawak)

Seorang terbunuh dalam bantahan yang mencetus pergaduhan di ibu negara

-

PORT- AU- PRINCE: Sekurang- kurangnya seorang telah terbunuh dalam bantahan di ibu negara miskin Haiti kelmarin, selepas pengumuman mengenai satu kenaikan harga minyak berpanduka­n satu perjanjian Tabung Kewangan Antarabang­sa.

Pengawal peribadi kepada seorang ahli politik telah terbunuh dalam satu pergaduhan dengan penunjuk perasaan di Port-au-Prince ketika beliau cuba untuk memasuki satu laluan melalui satu sekatan jalan, dengan badannya kemudian dibakar di jalan raya.

Beberapa tayar yang dibakar terus menghalang beberapa jalan utama di ibu negara, sementara tembakan senjata yang berleluasa dapat didengari di beberapa daerahnya. Bimbang untuk pergi ke seberang bandar, ramai yang memutuskan untuk bermalam di dalam pejabat atau premis perniagaan mereka.

Pada awal kelmarin, kerajaan menyatakan bahawa bermula pada hujung minggu ini, harga gasolin akan naik sebanyak 38 peratus, diesel akan naik sehingga 47 peratus dan kerosin 51 peratus lebih mahal.

Langkah adalah ditentang sepenuhnya di kalangan majoriti penduduk di sebuah negara yang merupakan paling miskin di Amerika.

Sekatan jalan raya seterusnya menyukarka­n lalu lintas yang telah kusut oleh para pemandu yang cuba untuk mengisi minyak sebelum kenaikan harga, namun kebanyakan stesen gas telah tutup pada waktu tengah hari.

Rangka kerja yang ditandatan­gani pada Februari di antara IMF dan Haiti telah menyebut tentang mengh- entikan subsidi bagi produk petroleum, yang merupakan sumber utama bagi defisit bajet.

Kerajaan Haiti menjelaska­n penurunan bagi subsidi dengan menyatakan ia hanya memberikan manfaat yang tidak adil kepada negara jiran Republik Dominica, di mana harga pam adalah lebih tinggi.

“Setiap hari ia adalah satu subsidi bagi 5,000- 6,000 tong yang kami biayai untuk pihak lain di sempadan, yang menjadi satu bebanan yang berat terhadap ekonomi kita,” menurut Jude Alix Patrick Salomon, Menteri Ekonomi dan Kewangan Haiti.

Peka dengan bagaimana pengumuman mereka yang kurang popular, para menteri telah mengadakan satu sidang media mengenai peningkata­n harga semasa perlawanan suku akhir bola sepak Piala Dunia untuk Brazil, bahagian yang kebanyakan rakyat Haiti akan sokong.

Hanya pada hujung perlawanan, di mana Brazil telah disingkirk­an di tangan Belgium, masalah telah meletus di ibu negara. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia