Utusan Borneo (Sarawak)

Hazard mampu tamatkan impian Les Bleus Kapten Belgium itu di landasan bawa pulang trofi Piala Dunia buat kali pertama dalam sejarah negara itu

-

SAINT PETERSBURG, Rusia: Eden Hazard adalah salah seorang eksport terulung dari sistem akademi Perancis dalam dekad yang lalu tetapi beliau mungkin menjadi pemain yang boleh menamatkan impian Perancis di Piala Dunia.

Lahir dari ibu bapa dalam bermain bola sepak di bandar Braine- le- Comte, reputasi Hazard menyerlah melepasi sempadan dan melihat beliau dirisik kelab Lille pada usia hanya 14 tahun.

Dua tahun kemudian, Hazard membuat penampilan profesiona­l sulung dalam Ligue 1 dan kemudian menjadi bakat paling cerah dalam bola sepak Perancis, dua kali memenangi anugeugera­h pemain terbaik ik liga dan membimbing Lille memenangi kejuaraan berganda Ligue 1 dan Piala Perancis pada musim m 2010/2011.

Apabila tawaran an lumayan tiba, Chelelsea mendapat khidhid- mat beliau pada 2012 dengan perpindada­han bernilai 32 juta uta pound, yang kini ini kelihatan sangat gat berbaloi sekali.

Dalam enam musim di England, Hazard memenangi dua lagi kejuaraan liga dan mendapat banyak pujian. Tetapi ada yang meragui sama ada beliau mempunyai keazaman untuk meningkatk­an bakat yang sedia ada dan mencabar Cristiano Ronaldo dan Lionel Messi sebagai pemain terbaik dunia.

Setakat ini di Rusia, Hazard kelihatan seperti seorang dengan satu misi untuk memastikan apa yang digelar generasi emas mereka untuk menggapai status dengan membawa pulang trofi Piala Du Dunia buat kali pertam tama dalam sejarah neg negara itu.

D Diberikan tugas seb sebagai kapten pasukan oleh jurulatih Roberto Martinez walaupun Vincent Kompany kembali dari kecederaan, Martinez mendedahka­n tentang kualiti kepimpinan Hazard.

“Saya fikir Eden dalam saat hebat kariernya,” kata Martinez sebelum Piala Dunia. “Lihat usianya, beliau adalah kapten pasukan, dari segi kepimpinan – beliau tidak mendapat ia sukar untuk menunjukka­nnya.”

Kesediaan dan kemampuan Hazard membawa bola ketika dicabar, melepasi pemain pertahanan, adalah bukti jelas ketika Belgium men- cipta kemenangan terbesar mereka di Piala Dunia dengan menewaskan Belgium di suku akhir.

Ketika mempertaha­nkan pendahulua­n 2- 1, Hazard berulang kali membawa bola ke pintu gol Brazil pada minit akhir, menyebabka­n pemain pertahanan Brazil terpaksa melakukan kekasaran untuk menghalang pergerakan­nya.

Kepimpinan beliau juga boleh dilihat dengan prestasi sebagai pemain terbaik perlawanan, termasuk umpanan cantik kepada gol penyamaan Marouane Fellaini ketika Belgium bangkit dari ketinggala­n 0- 2 sebelum menewaskan Jepun 3-2 di pusingan kedua.

Ketika menghilang perhatian bintang Brazil, Neymar di suku akhir, Hazard mungkin meletakkan dirinya di pasaran perpindaha­n pemain.

Pada usia 27 tahun, beliau tidak menyembuny­ikan citacita untuk akhirnya memberi satu impak dalam kejohanan elit Liga JuaraJuara, sesuatu yang tidak mampu diberikan kelabnya, Chelsea pada musim baharu selepas menamatkan saingan Liga Perdana di tangga kelima musim lepas.

Sudah lama dikaitkan dengan perpindaha­n ke Real Madrid, satu perpindaha­n ke kelab gergasi bola sepak Sepanyol itu mungkin bakal berlaku pada musim panas ini dengan presiden kelab Madrid, Florentino Perez sering tertarik dengan prestasi pemain di Piala Dunia, apatah lagi Ronaldo membayangk­an mahu meninggalk­an Real Madrid.

Walaupun jika satu perpindaha­n ke Real Madrid berlaku, Hazard tidak akan dapat mencapai impian untuk dibimbing oleh bekas bintang Perancis, Zinedine Zidane.

Ketika masih kecil, Hazard biasa menon-

 ??  ??
 ??  ?? SAN mene
SAN mene

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia